Khamis, Oktober 24, 2013

GST tambah Beban Rakyat.

Ulasan Dr Zulkifli Ahmad, Pengarah Pusat Penyelidikkan PAS Pusat.

Sekarang kerajaan mengenakan ke atas rakyat sejenis cukai yang dipanggil 'Cukai Jualan dan Perkhidmatan' atau 'Sales and Services Tax' atau SST dalam Bahasa Inggeris, maka ia akan digantikan dengan cukai 'GST' atau 'Goods and Services Tax' atau 'Cukai Barangan dan Perkidmatan'.

Nampaknya macam sama tetapi ia mempunyai perbezaan yang besar. Kalau tidak, apa perlu kerajaan BN beriya-iya sangat hendak melaksanakannya.

Perbezaan ketara, SST adalah cukai yang dikenakan keatas 'jualan dan perkhidmatan' tertentu yang telah disenaraikan, dimana cukai jualan adalah pada kadar 5-10% dan cukai perkhidmatan pada kadar 5%, sementara GST adalah cukai yang dikenakan keatas 'semua barangan dan perkhidmatan' kecuali yang telah ditentukan sebagai 'terkecuali cukai' atau 'sifar cukai' (zero-rated) kepada perniagaan pemilik tunggal atau individu dan perkongsian yang jualannya ialah RM500,000.00 setahun atau RM41,600 setahun.

GST adalah cukai berperingkat berbanding dengan Cukai Jualan dan Cukai Perkhidmatan yang merupakan cukai seperingkat.

Dengan kata lain, dalam SST cukai diperolehi kerajaan hanya pada peringkat pengilang sebagai  cukai jualan yakni kalau barangan berharga RM100 seperti kopi, maka pada cukai 10% dan kerajaan hanya mendapat RM10.

Tetapi kalau dalam GST, kerajaan memungut 10% pada setiap peringkat pengilang, pemborong, peruncit dan pengguna akan tetapi memulangkan kembali 'rebate' dalam setiap peringkat tambah nilai, maka kerajaan akan memungut RM15.60.

Sebab itu ada sesetengah negara seperti United Kingdom menyebutnya sebagai 'VAT' atau 'Value Added Tax' atau 'Cukai Tambah Nilai' kerana dikenakan cukai pada setiap peringkat tambah nilai daripada pengilang, pemborong dan peruncit.

Jelasnya, perbezaannya ialah harga barang akan naik kerana dalam cukai SST barangan tadi seperti kopi akan dijual dengan harga RM156 kalau pemborong buat 20% untung dan 30% untung oleh peruncit tetapi harga pada cukai GST akan melonjak ke paras RM171.60.

Dari satu segi, kerajaan akan dapat memungut cukai yang lebih lumayan.

Jelas, GST akan membebanan rakyat. Tidak syak lagi. Bandingkan harga cukai SST pada kadar 10% dan harga barangan pada kadar 10%. Tentunya harga akan mengalami inflasi yakni dari RM156 ke paras RM171.60.

Sebab itu kerajaan akan cuba memulakan dengan kadar GST 5% atau 6% untuk memujuk rakyat menerimanya tetapi pengalaman semua negara yang mengenakan GST kadar akan dinaikkan dalam waktu terdekat.

Petikan: Temubual Ahmad Lutfi Othman dengan Dr. Zulkifli Ahmad
Harakah keluaran 16-19 Zulhijah 1434H / 21-24 Okt 2013



 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan