Isnin, Disember 31, 2012

Apalah nak jadi dengan UMNO.

Hari Sabtu lepas penulis telah berkunjung ke Felda Bukit Permai untuk bertemu dengan sahabat disana bagi membincangkan beberapa perkara mengenai gerak kerja pilihanraya. Bersandarkan semangat yang ditunjukkan oleh para petugas disana, maka penulis merancang beberapa strateji mendekati pengundi berpandukan data culaan yang telah dibuat.

Sebelum perbincangan dimulakan, sembang-sembang mengenai program yang baru dilakukan benar-benar menarik perhatian penulis dan sahabat kawasan yang turut serta dalam kunjungan tersebut. Sebelum ini kami digemparkan dengan perbuatan membakar bendera PAS. Khabar terbaru yang kami terima ialah Ketua Pemuda UMNO Cawangan Kg. Murni Jaya telah pergi bertemu dengan penerima bantuan beg sekolah sumbangan PAS Kawasan Kulai dan mengarahkan mereka membakar beg tersebut. Mereka berjanji akan menggantikannya dengan yang baru.

Penulis ketika menyampaikan ucapan dimajlis penyampaian bantuan berkenaan telah membayangkan perkara ini. "Pihak UMNO/BN pasti akan memberikan bantuan dengan kadar yang lebih besar lagi selepas ini. Tuan-tuan dan puan-puan sila ambil kerana ia sesuatu yang baik dan kami amat mengalu-alukan" kata penulis kepada tetamu yang hadir. Tetapi jauh dari sangkaan kami, mereka sanggup bertindak menyuruh membakar sumbangan yang kami hulurkan. Apabila ditanya kepada sahabat Murni Jaya 'Adakah mereka memberikan bantuan yang serupa?' . Jawab mereka 'tak ada pun'.

Sahabat PAS Bukit Permai telah pergi berjumpa dengan si Ketua Pemuda UMNO ni dan bertanyakan kepadanya kenapa ia lakukan semua ini. Jawapannya amat menarik. "Aku ditugaskan untuk mengagalkan segala usaha PAS di Kg Murni Jaya" katanya dengan angkuh.

Inilah watak pimpinan UMNO sekarang yang semakin hari semakin hodoh dan bobrok. Bermula dari pusat kemudian ke bahagian dan kini merebak ke peringkat cawangan. Adakah ini watak pemimpin yang kita mahu? Penulis mengingatkan sahabat disana agar jangan meniru perangai buruk mereka. Biarkan saja mereka dengan sikap angkuh dan sombong, kerana masyarakat kini sudah mampu menilai. Biarkan rakyat melihat perbezaan antara sikap ahli PAS berbanding dengan sikap dan perilaku ahli UMNO.

Kepada ahli-ahli UMNO yang masih berpegang pada tali agama, nilailah sendiri sikap pimpinan kamu yang kini jauh tersasar dari landasan Islam semata-mata kerana takut kehilangan kuasa. Ingatlah berfirman Allah swt yang bermaksud :

Katakanlah (Wahai Muhammad): "Wahai Tuhan Yang mempunyai Kuasa pemerintahan! Engkaulah Yang memberi Kuasa pemerintahan kepada sesiapa Yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah Yang mencabut Kuasa pemerintahan dari sesiapa Yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga Yang memuliakan sesiapa Yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah Yang menghina sesiapa Yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya Segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. ( Ali Imran 2 : 26)

Apa salahnya rakyat yang susah menerima bantuan dari PAS. Lagipun bantuan yang dihulur tidak sebesar mana. UMNO yang mendabik dada dan hebat memerintah, silakan membantu. Kami tidak sedikitpun akan menghalang, jauh sekali daripada bertindak menyuruh mereka membakar pemberian yang diterima. Dulu ketua cawangan koyakkan banner di PASTI, kini ketua pemuda cawangan pula mempamirkan perangai hodohnya. Apalah nak jadi.....

Pemimpin UMNO di peringkat atasan, sila nasihatkan pemimpin kamu dibawah ini agar bertindak dengan akal yang waras. Janganlah bertindak seolah-olah orang yang tidak bertamadun. Malaysia adalah sebuah negara demokrasi dan PAS serta Pakatan Rakyat menerima dan menghormati sistem ini. Rakyat dijamin hak mereka didalam perlembagaan negara untuk memilih mana-mana parti yang mereka rasakan mampu membela nasib mereka. Biarkanlah rakyat menilai. PAS sudah bertanding sebanyak 12 kali. Semuanya kami kalah. Tapi kami tak pernah pun bertindak diluar batasan pemikiran manusia yang waras. Kami terima kekalahan tersebut dengan hati terbuka. Sebab rakyat telah membuat pilihan dan kami menghormati pilihan rakyat. UMNO belum kalah lagi. Baru saja nampak-nampak macam nak kalah. Dah menggila tak tentu pasal. Janganlah menerapkan budaya samseng dalam politik negara kita.

Kepada semua pengundi di DUN Bukit Permai khususnya dan negara amnya, sama-samalah kita hentikan budaya samseng ini dengan membuat perubahan besar-besaran dalam PRU ke 13 ini. Marilah kita nyahkan politik samseng dengan membina Malaysia Baru yang lebih Harmoni.

SELAMATKAN MALAYSIA.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan