Khamis, Disember 27, 2012

2013 vs PRU 13

Tahun 2013 bakal melabuhkan tirainya tidak berapa hari lagi. 2013 kini sudah diambangnya. PRU ke 13 tidak dapat disangkal lagi akan berlangsung dalam tahun yang sama. Cuma tarikhnya saja yang belum diketemui. Kalau dinegara lain tarikh pilihanraya sudah diumum seawal 6 bulan sebelum tetapi di Malaysia yang diwar-warkan sebagai negara Islam contoh, tarikhnya menjadi hak mutlak sang perdana menteri. Itulah kelebihan Malaysia yang jarang didapati oleh negara-negara lain didunia. Myammar yang kuku besi tu pun, umumkan tarikh pilihanraya lebih awal menunjukkan demokrasi mereka kini lebih baik dari Malaysia.

Entah kenapa Malaysia sejak merdeka sampai kehari ini masih ditakuk lama dalam amalan demokrasinya. Inilah demokrasi terpimpin yang selalu disebut-sebut. Demokrasi yang dipimpin oleh sang penguasa mengikut arah tujuan mereka. Sesuatu yang berlawanan, maka ia dianggap diluar amalan demokrasi pimpinan mereka. Bila rakyat turun kejalanraya, maka dicanang ia bukan budaya kita. Maka keluarlah terma-terma seperti pengacau, pengkhianat, pembawa budaya songsang dan bermacam-macam lagi istilah buruk yang diberikan.

Sejak 2008, banyak peristiwa-peristiwa menarik yang telah merwarnai politik tanahair. Buat kali pertamanya pihak yang berkuasa menghabiskan penggal pemerintahan mereka. Biasanya mereka akan memanggil pilihanraya setelah 4 tahun berada dipuncak kuasa tetapi kali ini amat berbeza sekali. Bermula dengan Pilihanraya Negeri Sarawak, kini diperingkat persekutuan pula. Seolah-olah ada agenda untuk melengahkan pilihanraya.

Rakyat yang sudah menanti sejak 2011, sudah tidak sabar lagi untuk turun mengundi bagi melakukan perubahan. Mood ini amat jelas sekali dari kalangan masyarakat Cina dan kini mula dituruti oleh masyarakat India. Orang Melayu......riak-riaknya sudah mula kelihatan terutama dari golongan orang muda yang mana kesetiaan kepada parti bukan satu agenda penting. Lagi lama dilengahkan pilihanraya, maka lagi untung pakatan pembangkang kerana punya masa yang panjang mendekati golongan muda berbangsa Melayu.

PAS Kulai mendapat labanya. Apabila kawasan-kawasan pengundi majoriti Melayu yang menjadi penyokong tegar UMNO/BN kini mula ditembusi satu demi satu. Anak-anak muda yang dahulunya menjadi benteng UMNO bagi menyekat kemaraan kami, kini telah bersama. PAS terus mengatur langkah mendekati golongan ini dengan pelbagai cara dan kaedah disamping tidak lupa menyantuni golongan dewasa.

Kini kehadiran kami sudah dirasai oleh masyarakat. Walaupun menurut laporan Merdeka Centre, peratusannya masih rendah tetapi ia telah berjaya dilonjakkan. Dalam ertikata lain, ia lebih baik jika dibandingkan dengan PRU ke 12. Kali ini PAS Kulai yang diberi amanah untuk bertanding dikerusi tradisi N50 Bukit Permai, lebih bersedia. Bersedia dari sudut jentera, gerakerja, data, strateji dan lain-lain yang berkaitan dengan pilihanraya. Tidak dinafikan masih terdapat kelemahan. Namun segala usaha sedang dilakukan bagi memperbaikinya. Insya'allah.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan