Khamis, April 22, 2010

Berjuang Hanya Kerana Allah.

Sudah menjadi sifat daripada orang yang tinggi takwanya terutama para sahabat Rasulullah s.a.w. perjuangan mereka semata-mata hanya kerana Allah. Mereka tidak begitu mengambil perhatian kalau masalah peribadi mereka dicabar oleh orang, tetapi sebaliknya mereka akan berjuang habis-habisan kalau agamanya dipermainkan oleh musuh. Sifat demikian memang mereka warisi dari Rasulullah s.a.w.

Dikisahkan bahwa, pada suatu hari seorang yahudi telah mempermain-mainkan agama Islam dengan angkuhnya di hadapan Saidina Ali r.a. Akibatnya, Ali yang terkenal dengan keberanian dan tegas, telah marah dan mencabar orang yahudi itu. Maka terjadilah pergaduhan antara keduanya. Perang satu lawan satu itu semakin lama semakin hebat. Si yahudi berjuang kerana angkuh dan sombonngnya sedangkan Ali berjuang semata-mata kerana Allah swt bagi mempertahankan maruah dan kesucian Islam. Kerana hebatnya gerakan dan pukulan Ali r.a., maka terpelantinglah tubuh si yahudi dan tergolek diatas tanah. Dengan cepat Ali menindih tubuh musuh Allah itu dengan duduk diatas perutnya. Lalu kedua-dua tangan dipegangnya dengan kuat-kuat dan dimatikannya gerakan si yahudi itu. Kini si yahudi sudah tidak bergerak lagi. Sementara Ali menatap tajam ke wajahnya sebagai tanda bahwa nyawa lawannya sedang terancam dan hanya tinggal menunggu saat untuk ditikam.

Dalam keadaan tidak berdaya, si yahudi masih tercari-cari akal untuk melepaskan diri, namun tidak berhasil juga. Tiba-tiba dia dapat melepaskan murkanya dengan meludah wajah Ali. Maka basahlah wajah Ali yang mulia itu dengan air ludah si yahudi. Setelah wajahnya berlumuran ludah, Ali terdiam. Tidak lama kemudian beliau melepaskan genggaman tangannya dari memegang tangan si yahudi dan berdiri tegak. Dibuka serbannya dan dilapkan ludah yang melekat diwajahnya.

Melihat dirinya sudah tidak ditindih dan tidak diperhatikan lagi, si yahudi bangun dan berdiri tegak di hadapan Ali. Dengan kehairanan dia bertanya " Mengapa engkau tidak membunuh aku? Padahal itu kesempatan yang baik buatmu untuk melakukan itu". Kemudian dia berkata lagi "Aku meludahi wajahmu itu sebenarnya kerana aku sudah tidak dapat berbuat apa-apa lagi".

Saidina Ali menjawab "Tadi saya bergaduh dan menyerang kamu kerana mempertahankan agama Allah. Saya akan membunuh engkau selama engkau menentang Tuhan". Sambil membetulkan letak serbannya, beliau berkata lagi "Tetapi setelah engkau ludahi wajahku, masalahnya bukan lagi mempertahankan agama Allah. Ia telah menjadi masalah peribadi. Aku sangat murka kepada engkau kerana meludahi aku. Kalau sekiranya aku bunuh engkau kerana kemurkaan berkenaan urusan peribadi, maka perjuanganku sudah tidak ada erti lagi. Sebab bukan lagi kerana mempertahankan agama Allah, melainkan kerana mempertahankan harga diri".

Mendengar penjelasan itu, si yahudi sangat kagum dengan ketinggian akhlak dan keperibadian Ali. Dari pengajaran itu, tahulah dia bahwa perjuangan Rasulullah s.a.w. dan orang Islam bukan untuk kepentingan peribadi tetapi semata-mata demi kepentingan agama Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan