Selasa, Mei 26, 2009

TAWARAN DUNIA. (Bhg 1)

Alhamdulillah! Malam Khamis lalu saya berkesempatan untuk menyampaikan tazkirah mengenai Sirah Nabi s.a.w. dalam bab Siasat Perundingan yang ditulis oleh Dr. Mohammad Said Ramadhan al-Buthy di surau Jalan Jati Bandar Putra Kulai. Satu tajuk yang sangat relevan dalam memperkatakan soal politik tanahair masakini.

Setelah letih berhadapan dengan dakwah Muhammad s.a.w. pihak kafir Quraish telah mengadakan mesyuarat untuk mencari jalan bagaimana hendak mengatasi gerakkan dakwah Nabi s.a.w. yang dilihat semakin mengancam kedudukan status-quo mereka. Satu keputusan berjaya dicapai dengan melantik Utbah bin Rabiah seorang cendiakawan Quraish untuk bertemu dengan Muhammad s.a.w. bagi berdialog dan membuat tawaran-tawaran menarik. Maka berpergianlah si Utbah bertemu baginda Nabi sambil menawarkan 4 tawaran menarik yang mereka jangka sukar ditolak oleh Rasulullah s.a.w. Tawaran yang dikemukan ialah :
  1. Harta kekayaan sehingga Nabi s.a.w. menjadi orang terkaya dikalangan Quraish.
  2. Kehormatan dan kemuliaan sebagai pemimpin .
  3. Menobatkan Nabi s.a.w. sebagai raja.
  4. Merawat jin yang merasuk kedalam tubuh Nabi s.a.w. dengan menyediakan tabib terbaik secara percuma.
Setelah selesai mendengar tawaran daripada Utbah bin Rabiah, maka Nabi s.a.w. pun membacakan ayat Allah dari surah al-Fushilat dari ayat pertama. Ketika tiba pada ayat ke 13 yang bermaksud :
'Jika mereka berpaling maka katakanlah : Kalian telah ku peringatkan (mengenai datangnya) petir (azab) seperti petir yang menghancurkan Kaum 'Aad dan Tsamud (dahulu)'.
Ketika itu utbah telah menutup mulut Rasulullah s.a.w. memohon agar jangan meneruskan lagi ayat-ayat Allah swt kerana takut dengan ancaman yang terkandung didalam ayat-ayat tersebut.

Sesudah itu Utbah pun kembali bertemu dengan kaumnya sambil memberitahu mereka dengan kata-kata :
'Aku mendengar suatu perkataan yang belum pernah aku dengar sama sekali. Demi Allah perkataan tersebut bukan syair, bukan sihir dan bukan pula mentera dukun. Wahai kaum Quraish, taatilah aku dan biarkan Muhammad dengan urusannya. Demi Allah, sungguh perkataan yang aku dengar darinya itu akan menjadi berita yang menggemparkan'.
Mendengarkan ucapan Utbah maka kaum Quraish menjawab :'Demi Allah, Muhammad telah menyihirmu wahai Abu Walid dengan perkataannya'. Lantas dijawab oleh Utbah 'Itulah pendapatku mengenai Muhammad. Kalian bebas berbuat sesuka kalian'.

Pihak pembesar Quraish masih tidak berputus asa untuk memujuk Nabi s.a.w. lalu mendatangi baginda secara beramai-ramai sambil menawarkan sekali lagi tawaran yang disampaikan oleh Utbah dahulu. Rasulullah s.a.w. tidak terpesona sedikitpun dengan tawaran hebat yang mereka bawa lalu tetap menolaknya sambil bersabda :
'Aku tidak memerlukan semua yang kamu tawarkan. Aku tidak berdakwah kerana menginginkan harta kekayaan, kehormatan dan kekuasaan tetapi Allah mengutusku sebagai Rasul. Dia menurunkan kitab kepadaku dan memerintahkan aku agar menjadi pemberi khabar gembira dan peringatan. Kemudian aku sampaikan risalah Rabbku dan aku sampaikan nasihat kepada kamu. Jika kamu menerima dakwahku, maka kebahagiaanlah bagi kamu didunia dan akhirat. Jika kamu menolak ajakkanku, maka aku bersabar mengikut perintah Allah sehingga Allah memberikan keputusan antara aku dan kamu'.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan