Isnin, November 08, 2010

Memahami Ibadat Kurban.

SYARAT KORBAN DAN BINATANG YANG DIKORBANKAN

1. Binatang yang hendak dijadikan qurban itu, hendaklah dari binatang yang tidak cacat seperti pincang, sangat kurus, sakit, terpotong telinganya, terpotong ekornya. Umur yang disarankan bagi binatang yang akan diqurbankan itu adalah seperti berikut;

i. Kambing atau domba yang telah berumur satu tahun lebih atau sudah berganti gigi

ii. Kambing biasa yang telah berumur dua tahun lebih.

iii. Unta yang telah berumur lima tahun lebih.

iv. Sapi, kerbau atau lembu yang telah berumur dua tahun lebih.

v. Sekiranya ternakan betina, pastikan ternakan tersebut tidak bunting ketika hendak dikorbankan. Bagaimanapun, korban tetap dianggap sah, jika selepas disembelih didapati haiwan ternakan itu sedang bunting.

Sabda Rasulullah SAW;

Maksudnya;

Daripada Barra’ bin ‘Azib, Rasulullah SAW bersabda;

“ Empat jenis binatang yang tidak sah dijadikan qurban, yang rosak matanya, yang sakit, yang pincang dan yang kurus dan tidak mempunyai isi.” (Hadis riwayat Muslim)

Seekor kambing hanya untuk korban satu orang diqiaskan dengan denda meninggalkan wajib haji. Akan tetapi seekor unta, lembu, kerbau boleh dibahagikan kepada tujuh bahagian menurut pandangan Syafi’iyyah. Sabda Rasulullah SAW;

Daripada Jabir , beliau berkata :

“Kami telah menyembelih korban bersama dengan Rasulullah SAW, pada Tahun Hudhaibiyah, seekor unta untuk tujuh orang dan seekor lembu untuk tujuh orang.” (Hadis Riwayat Muslim)

Maksudnya;

Daripada Abbbas, kami pernah bersama-sama dengan Rasululah SAW dalam satu perjalanan, ketika itu masuk hari raya qurban, maka kami bersama-sama menyembelih seekor lembu untuk tujuh orang dan seekor unta untuk sepuluh orang.” (Hadis riwayat At-Tirmizi dan An-Nasa’i)

2. Korban dilakukan pada waktu yang telah ditetapkan.

Dalam Mazhab al-Maliki ditambah dua syarat lagi, iaitu;

1. Penyembelih mestilah terdiri dari seorang muslim, oleh yang demikian tidak sah sembelihan seorang kafir yang telah diwakilkan oleh tuan korban kepadanya. sekiranya dia ahli kitab, maka harus memakan daging sembelihannya.

2. Tidak boleh berkongsi beberapa orang dalam membayar harga binatang korban, kecuali mereka terdiri daripada kaum kerabatnya yang terdiri daripada anak-anak, adik-beradik dan anak bapa saudaranya dan termasuk juga isteri atau suami dan ke semua mereka tinggal serumah dengannya.

WAKTU MELAKUKAN QURBAN

Waktu menyembelih qurban adalah bermula daripada matahari setinggi tombak, pada hari Raya Haji sehingga terbenam matahari pada 13 bulan Zulhijjah.

Sabda Rasulullah SAW;

“Barangsiapa yang menyembelih korban sebelum solat Hari Raya Haji, sesungguhnya dia menyembelih untuk dirinya sendiri dan barangsiapa menyembelih korban sesudah solah Hari Raya dan dua khutbahnya, sesungguhnya dia telah menyempurnakan ibadahnya dan telah menepati sunnah atau aturan umat Islam.” (Hadis riwayat Al-Bukhari)

Maksud ‘Solat Hari Raya Haji’ dalam hadis di atas adalah waktunya, bukannya solatnya, kerana mengerjakan solat tidak menjadi syarat kepada sembelihan korban.

Sabda Rasulullah SAW;

Maksudnya;

“Semua hari tasyrik (iaitu 11, 12 dan 13 Zulhijjah), adalah waktu yang dibolehkan untuk menyembelih qurban.” (Hadis riwayat Ahmad)

PERKARA YANG DISUNATKAN KETIKA MENYEMBELIH KORBAN

1. Menurut Mazhab Hanafi, sunat bagi orang yang hendak berkorban mengikat binatang yang akan dikorbankannya beberapa hari sebelum hari korban, untuk menunjukkan bahawa ketika bersedia untuk melakukan ibadah yang boleh mendekatkan diri kita kepada Allah dan menzahirkan rasa bersungguh-sungguh untuk melaksanakannya. Di samping itu juga dimakruhkan sekiranya kita menggunakannya untuk menunggang, mengambil susunya, bulunya dan sebagainya.

2. Sunat disembelih sendiri oleh mereka yang berkorban, kerana boleh mendekatkan dirinya kepada Allah.

3. Sunat dihadapkan binatang yang akan disembelih ke arah kiblat, sepertiman yang dilakukan oleh Rasulullah SAW berdasarkan hadis Anas bin Malik yang diriwayatkan oleh semua imam.

4. Sunat kepada orang yang berkorban menyaksikan binatang korbannya, sepertimana Rasulullah SAW berkata kepada Fatimah:

Maksudnya;

Daripada Imran bin Husain, Rasulullah SAW bersabda;

“Bangunlah menuju tempat binatang korbanmu dan saksikanlah, kerana ia akan menyebabkan dosamu terampun bagi setiap titisan darah yang tumpah, bagi setiap satu dosa yang pernah engkau lakukan…” (Hadis riwayat Al-Hakim, Al-Baihaqiy dan At-Tabraniy)

1. Membaca Basmalah (Bismillahirrahmani rrahim) sepertimana yang diriwayatkan oleh Jabir menyatakan bahawa kami telah menunaikan solat al-Adha bersama Rasulullah SAW, selepas selesai daripada solat tersebut, dibawa dihadapan baginda seeokor kibas, maka baginda menyembelihnya dan baginda membaca;

Maksudnya;

“ Dengan nama Allah dan Allah Maha besar, Ya Allah ini adalah (korban) dariku dan daripada mereka yang tidak mampu untuk berkorban dari kalangan umatku.” (Hadis riwayat Ahmad, Abu Daud dan At-Tirmizi)

2. Membaca salawat ke atas Nabi Muhammad SAW.
3. Takbir (Menyebut Allahu Akbar)
4. Mendo’akan agar sembelihan tersebut diterima oleh Allah, seperti berkata “ YA Allah, ini adalah amalan yang Engkau perintahkan supaya aku kerjakan keranaMu, terimalah amalku ini)
5. Binatang yang disembelih itu hendaklah dihadapkan ke arah kiblat di atas rusuk kirinya, sekiranya binatang tersebut terdiri daripada lembu dan kambing.Sabda Nabi SAW;

Maksudnya;

Daripada Anas bahawa Rasulullah SAW telah melakukan korban dengan dua ekor kambing yang baik-baik, beliau menyembelihnya sendiri, beliau membaca bismillah dan beliau bertakbir.” (Hadis riwayat Bukhari danMuslim)

Ketika melakukan korban Rasululah membaca;

Maksudnya;

“Ya Allah terimalah kurban Muhammad, ahli kelurganya dan umatnya.” (Hadis riwayat Ahmad dan Muslim)

1. Memastikan bahawa binatang yang akan dikorbankan itu terdiri daripada binatang yang terbaik dari semua sudut, kerana binatang tersebut merupakan korban untuk mendapat ganjaran di akhirat.

2. Memastikan alat yang digunakan untuk menyembelih terdiri daripada alat yang tajam yang diperbuat daripada besi.

3. Menunggu sebentar selepas menyembelih sehingga binatang tersebut dipastikan benar-benar telah mati.

4. Menurut pandangan Mazhab Syafi’e, Malikiy dan sebahagian daripada Mazhab Hambali, disunatkan kepada mereka yang ingin melakukan ibadah korban, apabila masuknya hari ke sepuluh daripada bulan Zulhijjah, supaya tidak mencukur rambut dan memotong kuku sehinggalah selesai ibadah korban. Pendapat ini berdasarkan sabda Rasulullah SAW;

Maksudnya;

“ Sekiranya kamu melihat anak bulan Zulhijjah dan salah seorang dari kamu mahu melakukan korban maka biarkan (jangan dipotong) rambut dan kuku-kukunya.” (Hadis diriwayatkan oleh semua Imam kecuali Bukhari)

PEMBAHAGIAN DAGING KORBAN
1. Terdapat dua pandangan

i . Jumhur Fuqahak (Mazhab Hanafi, Malikiy dan Hambali)

Menurut Mazhab Hanafi, harus memakan daging korban yang disunatkan, manakala korban nazar atau korban wajib diharamkan untuk memakannya.

Menurut Mazhab Malikiy dan Hambali pula memakan daging korban nazar dibolehkan sama seperti korban sunnah dan disunatkan supaya mencampurkan kedua-dua korban tersebut sama ada untuk dimakan, disedekahkan dan dijadikan sebagai hadiah. Namun begitu mereka menghukumkan makruh sekiranya kita memakan atau menyimpan kesemua daging tersebut melebihi tiga hari.

1. Mengikut amalan sunnah (terutama Mazhab Hanafi dan Hambali) dalam pembahagian daging korban ialah 1/3 untuk diri dan keluarga, 1/3 untuk kaum kerabat, teman-teman, jiran tetangga walaupun mereka terdiri daripada golongan kaya, manakala 1/3 untuk golongan fakir dan miskin. Kenyataan ini berdasarkan firman Allah;

Maksudnya;

“ Maka makanlah sebahagian daripadanya dan (sebahagian lain) berikanlah untuk dimakan oleh orang-orang sengsara lagi fakir.” (Surah Al-Haj : Ayat 28)

FirmanNya lagi;

Maksudnya;

Dan berilah makan kepada orang yang redha dengan apa yang ada pada dirinya (orang yang tidak meminta-minta) dan orang yang meminta-minta.” (Surah Al-Haj: ayat 36)

Namun begitu, sekiranya disedekahkan ke semuanya kepada orang lain, terutama fakir miskin, maka dianggap lebih baik dan sempurna. Walau bagaimanapun digalakkan kepada orang yang berkorban untuk mengambil sedikit daging korban untuk dirinya dan keluarganya sebagai ‘Tabarruk’ (mengambil bekat dari ibadah korban tersebut).

Tambahan : Menurut Mazhab daging korban juga boleh diberikan kepada orang-orang yang bukan Islam, terutama mereka yang diharapkan akan memeluk agama Islam, selepas pemberian tersebut, untuk menunjukkan kebaikan dan pengiktirafan Islam kepada mereka sebagai manusia.

BEBERAPA KESILAPAN DALAM IBADAH KORBAN

1. Ada beberapa golongan masyarakat yang melakukan kesilapan dengan melakukan ibadah korban pada malam hari raya. Amalan ini tidak menepati sunnah dan sekiranya dilakukan juga, sembelihan tersebut tidak dikira sebagai ‘Ibadah Korban’, kerana para ulamak mengaggap perbuatan tersebut sebagai ‘Makruh’.

2. Begitu juga dalam masalah pembahagian daging korban. Masih ada amalan di mana daging yang telah dikorbankan dibahagi kepada tujuh bahagian, manakala bahagian tertentu (biasanya kepala, bahagian rusuk, batang pinang) diperuntukkan atau dikhususkan kepada tukang sembelih sebagai upah. Tindakan ini sama sekali tidak dibenarkan, kerana setiap bahagian daging korban adalah sedekah dan sedekah sama sekali tidak boleh dijadikan sebagi upah. Sekiranya kita masih ingin memberikan upah kepada tukang sembelih, pihak yang berkongsi korban, boleh membayar lebih sedikit daripada harga sebenar binatang korban dan menyerahkan lebihan wang tersebut kepada tukang sembelih.

3. Melaksanakan ibadah korban dengan tujuan untuk menunjukkan kepada orang ramai akan kemampuan dirinya untuk melakukan korban, supaya dengan itu mereka akan dipandang mulia, dihormati dianggap sebagai orang yang hebat di sudut kemampuan kewangan, sedangkan dia sepatutnya insaf bahawa hanya korban yang disertakan dengan keikhlasan dan ketaqwaan sahaja yang diterima di sisi Allah. Firman Allah SWT;

Maksudnya;

“Daging-daging korban dan darahnya itu, sekali-kali tidak dapat mencapai (keredhaan) Allah, akan tetapi (keikhlasan) yang lahir dari ketaqwaan darimulah yang dapat mencapainya. Demikianlah Allah telah memudahkan bagimu (binatang korban itu) untuk kamu supaya kamu mengagongkan Allah lantaran petunjukNya kepadamu dan berilah berita gembira kepada orang-orang yang melakukan kebaikan.”

(Surah al-Haj : ayat 37)

4. Pembaziran daging korban. Di mana terdapat daging korban yang lambat diagih-agihkan menyebabkan daging tersebut menjadi busuk. Di samping sikap sebahagain daripada kita yang terlalu tamak menghimpunkan daging korban, tetapi akhirnya menjadi busuk dan rosak, apabila ruang peti ais rumah kita tidak mampu memuatkan semua daging korban yang kita bawa pulang.

5. Pembahagian daging korban yang hanya ditentukan kepada kumpulan-kumpulan atau puak-puak tertentu sahaja, dengan mengenepikan hak orang lain terutama yang tinggal sejiran, sekampung atau setaman dengan kita.

6. Kedatangan ke masjid, ke surau atau ke tempat sembelihan, semata-mata untuk mendapatkan bahagian dari pembahagian daging korban, namun begitu tidak mensyukuri nikmat Allah setelah memakan dan menikmati daging korban tersebut, dengan cara melaksanakan segala perintahnya dan menjauhi segala larangannya. Malah ada di antara mereka yang tidak pernah menjejakkan kaki ke suarau dan ke masjid atau bermuamalah dengan penduduk setempat.

SILA RUJUK :

1. Al-Quran dan terjemahannya

2. Al-Fiqh al-Islamiy wa Adillatuha : Dr. Wahbah Az-Zuhailiy

3. Fiq As-Sunnah : Syeikh Sabiq

4. Tarbiyatul Aulad : Dr. Abdullah Nasih Ulwan

5. Al-Fiqh al-Islamiy : Haji Sulaiman Rasyid

6. Tuntutan Qurban : Prof. Dr. T.M Hasbi As-Siddiqiy

7. Hukum Qurban dan Sembelihan : Kiyai Haji Abdurrahman

Disediakan oleh:
Ustaz Shahrom Abu Hassan
Penasihat Syariah Qurban Aqiqah JIM 1431H

Isnin, November 01, 2010

Apa ada di Batu Sapi dan Galas.

Saat ini kita mendengar berita bagaimana bencana yang melanda Indonesia yang menggorbankan ratusan nyawa akibat letusan gunung berapi dan tsunami. Di Malaysia, rakyatnya terkorban akibat kemalangan yang melibatkan bas. Puluhan nyawa tergadai. Ironinya ia melibatkan golongan belia dan remaja yang mempunyai masa depan yang masih panjang. Saat ini juga dua lokasi dilanda gegaran yang tidak kurang hebatnya di negara kita. Pertama di Galas, Kelantan dan yang kedua di Batu Sapi, Sabah. Pertembungan yang sangat hebat pada setiap kali apabila wakil rakyatnya meninggal dunia.

Kalau berpandukan berita TV Malaysia (tidak kiralah apa saluran sekalipun; percuma atau berbayar), rasanya di Sabah sudah tidak ada lagi ahli Parti Keadilan Rakyat dan SAPP. Sebab semuanya dah menyertai UMNO. Berdasarkan senario ini, apa perlunya BN berkempen bermati-matian kerana sudah pasti menang. Apa tidaknya, sudah tidak ada lagi ahli pembangkang kerana dah menyertai UMNO. Tapi kempen jalan setengah mati. Taktik lama yang lapuk dan masih diguna pakai untuk mengabui mata penyokong lama dan juga lapuk. Inilah masanya rakyat menikmati pembelaan, dari masyarakat orang asli di Gua Musang hinggalah rakyat pribumi di Sabah. Inilah juga masanya rakyat melihat para menteri turun bertemu rakyat. Dari yang menjaga kebajikan hinggalah yang menjaga hal ehwal jalanraya.

Dalam suasana kehangatan berkempen ketika ini, apa yang menarik hati penulis ialah mengenai isi ceramah YAB Lim Guan Eng bersama YAB Tok Guru Nik Aziz dan YB DSAI di galas menerusi laman web malaysiakini. Beliau telah melontarkan satu persoalan yang mudah, yang hanya memerlukan jawapan yang mudah melalui fikiran yang amat mudah. Maknanya tidak perlu berfikir lama untuk menemukan jawapan. Soalannya ialah : UMNO kata PAS diperalat oleh DAP; MCA pula kata DAP diperalat oleh PAS. UMNO tarik bantuan perkapita kepada Sekolah Agama Rakyat; kerajaan PR yang dipimpin oleh DAP beri semula bantuan tersebut. Siapakah yang JAHAT ? Kalau nak meminjam kata-kata Hishamudin Rais, jawapannya ialah GEROMBOLAN. (UMNO la tu)

Tidak sekadar itu, UMNO juga kata Lim Guan Eng anti Melayu. Tetapi si UMNO lupa, Lim Guan Eng merengkok dalam penjara kerana membela Melayu di Melaka. Nak bercerita pasal kedurjanaan UMNO ni tak larat nak tulis. Cukuplah penulis meminjam kata-kata YAB Tan Sri Khalid Ibrahim, Menteri Besar, Selangor ketika menjawap soalan wartawan tentang kritikan Khir Toyo mengenai pentadbiran beliau di Selangor; "What ever he commented, I had done better than him". Jawapan yang mengunci segala persoalan berikutnya. PR telah membuktikan kepada rakyat bahwa mereka adalah lebih baik dari BN.

Berbalik kepada isu di Galas dan Batu Sapi. Dalam kerancakkan berkempen, tiba-tiba YB Kulim Bandar Baru yang dah bebas tu meroyan mengatakan ada pakatan sulit antara DAP dengan PKR. Pakatan sulit ini tidak diketahui oleh PAS. Terima kasihlah kepada sikulim bebas ni kerana mendedahkan pakatan sulit tersebut. Maka bermulalah juak-juak UMNO menjaja berita kononnya PAS akan tersisih. Segenap lapisan pimpinan gerembolan menyatakan kesedihan mereka akibat pakatan sulit itu. Kesian juga rupanya UMNO kat PAS. Sejak bila pulak UMNO jadi begitu prihatin pada nasib PAS ni. Setahu penulis, yang jadi tukang balun sampai sanggup membunuh orang-orang PAS ialah cukong-cukong gerombolan (meminjam kata-kata pengendali blog tukartiub).

Takpelah....biarkan mereka dengan jajan yang dijaja. Apa yang menarik dalam isu ini ialah, setakat ini tidak kedengaran seorang pun dari kalangan pimpinan PAS yang memberi reaksi. Senyap aje... 'Is not an issue at all' Terkedu gerembolan. Mereka yang sibuk, sedangkan pimpinan dan orang-orang PAS tak layan pun. Manakan tidak, diatas pentas ceramah ketiga-tiga pimpinan parti duduk sekali tanpa sebarang masalah. Rupa-rupanya keserasian mereka membuatkan UMNO rimas, gelabah dan tak tentu arah. Ibarat kapal hilang pedoman diwaktu malam.

Begitulah keadaannya kelompok yang sudah berada di penghujung usia. Sebab itulah presiden mereka akan mempertahankan Putrajaya 'at all cost'. Macam bapak dia punya pulak Malaysia ini. Bagi pengundi Batu Sapi dan Galas, penulis nak ingatkan ; cukuplah kita ditipu. Jangan biarkan mereka terus menipu. Sudah sampai masanya kita menamatkan riwayat pemerintahan mereka. Ajar mereka di Batu Sapi dan Galas.

Selamat Mengundi dan sama-sama kita membawa perubahan kearah Malaysia yang lebih dinamik.




MAKNA DAN TUJUAN KURBAN DI HARI RAYA IDHUL ADHA



Hari Raya Idhul Adha merupakan hari besar umat Islam di seluruh dunia dimana pada hari tersebut didalamnya terdapat suatu kegiatan yakni penyembelihan hewan ternak (Kurban) dengan tujuan mendapatkan ridho Allah Swt. Sedangkan penyembelihan hewan ternak (kurban) secara etimologi berasal dari kata bahasa Arab, yakni Qaraba, Yaqrabu, Quban wa qurbanan wa qirbanan yang meliki arti dekat. Jadi, kurban berarti mendekatkan diri kepada Allah SWT dengan mengerjakan sebagian perintah-Nya. Kurban dalam pengertian kita sehari-hari sebenarnya diambil dari kata udhhiyah yakni bentuk jama’ dari kata ”dhahiyyah” yaitu sembelihan pada waktu dhuha tanggal 10 sampai dengan 13 Dzulhijjah. Dari sinilah muncul istilah ”Idul Adha”.
Dengan demikian yang dimaksud dengan kurban atau udhhiyah adalah penyembelihan hewan dengan tujuan beribadah kepada Allah pada hari raya Idul Adha dan tiga hari Tasyriq, yaitu tanggal 11, 12 dan 13 Dzulhijjah.

Dalam sejarahnya, kurban menurut firman Allah SWT dalam Q.S. Al Maidah : 27
”Ceriterakanlah kepada mereka kisah kedua putra Adam (Habil dan Kabil) menurut yang sebenarnya, ketika keduanya mempersembahkan kurban, maka diterima dari salah seorang dari mereka berdua (Habil) dan tidak diterima dari yang lain (Kabil). Ia berkata (Kabil): "Aku pasti membunuhmu!" Berkata Habil: "Sesungguhnya Allah hanya menerima (korban) dari orang-orang yang bertakwa”. (Q.S. Al Maidah [5]: 27). Dalam kandungan ayat ini bahwa dalam berkurban dibutuhkan keikhlasan dan persembahan kepada Allah dan ketaqwaan kita kepada-Nya. Seperti, dikisahkan pada era nabi Adam a.s., kurban sudah diperkenalkan. Beliau mendapat perintah dari Allah agar kedua anaknya melakukan kurban. Caranya dengan ”mempersembahkan” hasil bumi dan hewan ternak. Kedua anaknya, Qobil dan Habil segera memenuhi perintah tersebut. Habil yang peternak, dengan sepenuh hati berkurban untuk mencari ridha Allah dengan menyiapkan hewan terbaiknya untuk kurban. Sebaliknya, Qabil, yang petani, melaksanakan perintah tersebut dengan tidak ikhlas karena Allah, ia merasa terpaksa. Ia berkurban dengan buah-buahan yang busuk yang ia sendiri tidak menyukainya. Kurban Habil diterima oleh Allah sedangkan kurban Qabil ditolak. Kisah tersebut dapat dijadikan suri tauladan yang baik bagi kita semua.

Adapun makna kurban adalah sebagai berikut :
1. Merupakan pencerah jiwa karena dengan berkurban berarti jiwa kita terhubung dengan ketaqwaan kepada Allah SWT;
2. Dapat memupuk keikhlasan, kejujuran dan kesabaran yang membimbing kita mencintai Allah dan akhirnya juga mencintai makhluk ciptaanNya.
3. Mempererat tali persaudaraan kepada sesama manusia serta sikap solidaritas yang tinggi; dan
4. Memperkuat keteguhan hati dan jiwa dalam diri kita.

Semua makna kurban di atas harus dicermati dan diperhatikan baik-baik karena sungguh berkurban berarti pendekatan kita kepada Allah SWT. Sikap iman dan taqwa juga meliputi itu semua. Kesadaran dalam jiwa yang menumbuhkan sikap iman dan taqwa dalam diri kita dengan makna-makna tersebut.

Berat sekali ujian keimanan pada era global seperti sekarang ini. Idealisme sulit ditemukan dan pragmatisme menjadi fenomena sehari-hari. Merosotnya nilai-nilai ideal tidak saja dalam dunia bisnis tetapi juga dalam hidup bermasyarakat, berbangsa dan bernegara. Kalau dalam masyarakat, orang yang dipandang dan dihormati adalah mereka yang memiliki kekayaan berlebih, maka korupsi akan tumbuh subur. Suara dan jeritan kaum fakir miskin dan rakyat jelata sudah tidak lagi diperhatikan. Tangisan bayi dan orang tua yang hidup sengsara sudah tidak terdengar lagi. Dan jika para pemimpin bangsa (eksekutif, legislatif dan yudikatif) sudah berlomba-lomba memamerkan kekayaan dan kewewahan maka tunggullah azab Allah yang terus datang silih berganti.

Hidup di dunia merupakan rangkaian siklus kehidupan manusia yang panjang yang bermula dari Allah (alam azali), lahir di dunia, meninggal dan berada di alam kubur, dibangkitkan kembali dan perhitungan amal baik serta jahat, kemudian hidup di akhirat, surga atau neraka. Ibadah haji dan kurban sekali lagi mengingatkan kita terhadap kehidupan masa lalu ( Adam, Qabil, Habil, Ibrahim, Sarah, Ismail) bagaimana mereka berjuang dan berkurban untuk mendapatkan ridla Allah. Ibadah tersebut juga mengokohkan semangat kita untuk merenungkan apa arti kurban dan ibadah haji pada masa kini. Haji dan kurban adalah syariat untuk pensucian jiwa, membersihkan kotoran yang ada pada hati kita, sifat-sifat ananiyah atau egoisme dibersihkan melalui ibadah haji dan menyembelih kurban. Kita tebar kepedulian sosial kita kepada sesama umat manusia melalui penyebarluasan daging kurban, dan persahabatan abadi kita jalin antar sesama muslim se dunia melalui ibadah haji.

Tidak kalah penting tujuan kurban adalah untuk menumbuhkan dan memantapkan rasa solidaritas sosial dengan sesama kaum muslimin sehingga diharapkan dapat menjembatani kesenjangan sosial antara yang mampu dengan tidak mampu, apalagi dalam kondisi krisis ekonomi yang berkepanjangan seperti sekarang, ditambah pula konflik yang terjadi di masyarakat seperti peperangan antara umat Kristen dengan umat Islam di Ambon dan Maluku yang amat memerlukan bantuan kita sebagai sesama muslim. serta ntuk menguji apa dan siapa dan sebenarnya yang menjadi orientasi atau tujuan hidup manusia, apakah harta atau kecintaan kepada anak dibanding dengan kecintaan kepada Allah?




Umno Peralat Agama, Fakta Bukan Fitnah.

Parti Islam Se-Malaysia PAS, menegaskan memang Umno peralatkan agama dan peralatkan orang agama. Ia bukan merupakan fitnah, tetapi kenyataan. Mereka gunakan isu agama apabila penduduknya kuat berpegang dengan agama seperti di Galas. Ustaz-ustaz Umno disuruh berkempen untuk menghalalkan apa yang Umno buat. Merekalah orang yang mencari dalil untuk menghalalkan arak, judi dan program maksiat yang ditaja oleh kerajaan umno BN.

Ketika Datin Rosmah Mansur menjadi penaung kepada Festival Fesyen Islam di Monte Carlo Monarco pada 9 Ogos 2010. Orang agama di dalam Umno membisu, seolah-olah mulut penuh dengan sagon, tidak berani tegur. Mana suara ustaz Umno apabila kerajaan BN di bawah pimpinan Datuk Seri Najib Razak yang mahu menjadikan Malaysia sebuah hub pusat hiburan malam bagi memacu industri pelancongan mengikut Program Transformasi Ekonomi (ETP). Banyak lagi bukti orang agama di dalam Umno hanya menjadi tukang baca doa dan marhaban sahaja, tidak lebih daripada itu.

PAS mencabar Umno berikan bukti, peranan orang agama di dalam Umno berkesan untuk mempertahankan Islam dan menentang kemungkaran. Orang agama di dalam Umno hanyalah membesarkan tembolok sahaja. Mereka hanya mencari hujah untuk melawan dengan PAS. Hujah mereka mengenai orang bukan Islam tidak boleh masuk masjid, ditolak dengan keputusan Majlis Fatwa kebangsaan sendiri yang mengharuskan orang bukan Islam masuk ke dalam masjid. Hujah berkenaan dengan sumber judi telah makan diri sendiri. Rakyat mula berkata, Umno haram duit judi, tetapi halalkan lesen judi. Ke manakah pergi orang-orang agama di dalam Umno yang berkelulusan tinggi, antaranya ialah Dr Hamid Osman, Dr Abdullah Mohd Zin, Dr Yusuf Nor, Ustaz Zainal Abidin Abd Kadir, Datuk Dasuki Haji Ahmad, Ustaz Fadhil Hanafi, Dr Amran Kasimin. Persoalannya di manakah suara mereka sekarang. Perkasakan Islam di dalam Umno dahulu. Kenapakah isteri Presiden Umno tidak bertudung mereka membisu. Persoalannya tenangkah jiwa orang agama di dalam Umno yang bergelomang dengan parti yang menyuburkan maksiat. Ilmu yang mereka belajar bertentangan dengan parti yang mereka sertai. PAS menyeru supaya orang agama tinggalkan sahaja Umno, sertailah PAS. Habiskanlah sisa umur yang masih berbaki untuk Islam. Tidak ada makna kemewahan dunia, tetapi hati tidak tenang.

Ustaz Idris Ahmad

Ketua Penerangan PAS Pusat

Khamis, Oktober 28, 2010

Hutang Negara, Setiap Rakyat Menanggung RM14 000.

Parti Islam Se-Malaysia PAS merasa kesal terhadap pendedahan Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang, bahawa hutang negara pada tahun lalu berjumlah RM362.39 bilion, iaitu paras yang paling tinggi dalam tempoh lima tahun. Hutang kerajaan di dalam negara (domestic debt) pada tahun lalu adalah RM348.60 bilion atau 96.2 peratus keseluruhan hutang Kerajaan Persekutuan. Ini bermakna setiap rakyat Malaysia seramai 26 juta menanggung hutang sebanyak RM14,000 setiap orang.


PAS menganggap bahawa hutang yang meningkat dengan mendadak kerana ketirisan dan rasuah. Pendedahan Ketua Setiausaha Negara, mengatakan bahawa negara kerugian akibat rasuah setiap tahun RM10 bilion. Laporan Ketua Audit Negara 2009 mendedahkan berlaku penyelewengan mengagihkan bantuan Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAPM) kepada murid tidak layak kerana maklumat pendapatan mereka meragukan. Malah, ada penerima didapati memiliki kemudahan tidak sepadan dengan kedudukan kewangan diisytiharkan seperti saluran televisyen berbayar Astro, lebih sebuah kenderaan dan ada penghawa dingin di rumah. Begitu juga dengan program Rancangan Makanan Tambahan (RMT) di sekolah disediakan sandwich tanpa sardin, tomato, timun dan salad. Semuanya adalah contoh yang menunjukkan kegagalan kerajaan Umno BN yang akan digalas oleh rakyat Malaysia akibat kecuaian kerajaan pada hari ini menguruskan pentadbiran negara.


Apakah ini merupakah sebuah kerajaan yang berkesan dalam mentadbir negara ini. Selalu pemimpin Umno di negara ini sering mendabik dada bahawa parti yang bijak memerintah ialah Umno dan BN. Selain daripada BN maka tidak mampu untuk memerintah. Tidak hairanlah kepada kita apabila negeri yang diambil alih oleh PAS dan Pakatan Rakyat terpaksa memikul bebanan hutang yang perlu dilangsaikan. Kerajaan baru perlu melunaskan hutang,kerana kita ambil alih kerajaan, bukan ambil alih parti. Pengalaman PAS di Kelantan terpaksa memikul hutang kerajaan BN sebanyak RM740 juta selama 12 tahun mereka memerintah Kelantan. Begitu juga hutang kerajaan Kedah sebanyak RM2.3 bilion selama 51 tahun Umno BN perintah. Kebijaksanaan pemimpin PAS dan Pakatan Rakyat di Kelantan, Kedah, Selangor dan Pulau Pinang menguruskan kewangan dan cuba berusaha membayar balik hutang amat dikagumi oleh pegawai kerajaan pusat

Persoalannya apakah rakyat mahu membiarkan keadaan ini terus berlaku dan anak cucu kita yang akan menanggung derita pada masa akan datang. Pemimpin Umno BN hanya pandai berbelanja dengan boros dan tidak serius untuk menentang rasuah dan membetulkan kepincangan. Mereka akan mengorek lombong-lombong yang masih ada, seperti Kumpulan Simpanan Pekerja (KWSP), Petronas, Permodalan Nasional Berhad (PNB), Tabung Haji dan sebagainya. PAS menyeru rakyat supaya cukuplah memberi mandat kepada Umno BN yang mengkhianat rakyat dan masa depan anak cucu kita.

Ustaz Idris Ahmad

Ketua Penerangan PAS Pusat

Ahad, Oktober 17, 2010

Angin Perubahan Yang Bakal Melanda Negara.

Lama benar rasanya penulis tidak berbicara di alam siber. Sibuk dengan tugas dan kerja yang tak tahu apa sebenarnya. Terasa benar diri ini disibukkan dengan dunia yang bakal ditinggalkan. Masa artikel ini ditulispun, penulis berada di Kuching Sarawak. Inilah masa terluang yang ada dan kesempatan ini diambil untuk mengetuk butang-butang komputer untuk berkongsi maklumat dengar pelayar blog ini.

Perjalanan kali ini amat memenatkan. Bermula dengan Kota Kinabalu pada pagi Selasa untuk sessi taklimat disebelah malamnya, penulis terpaksa berangkat seawal 5 pagi untuk ke Kuching bagi menghadiri mesyuarat pada jam 9.30pg. Selesai tugas rasmi, menyusul pula kerja yang sudah diatur dalam bentuk pertemuan, taklimat, rundingan dsb. Ramai orang yang terlibat dan juga banyak tempat yang perlu dikunjungi. Selain Kuching, termasuk juga Serian, Sibu dan Sarikei. Ooo sibuk entah apa-apa. Kata bebudak sekarang buzy giler... Apa tidaknya, Ahad malam baru balik ke Johor.

Apa yang nak dikongsikan disini ialah bukan cerita sibuk tu, tetapi tentang angin perubahan yang sedang melanda disegenap lapisan rakyat sekarang ni. Disetiap sessi yang penulis hadiri samada rasmi atau tidak, rata-rata menyuarakan ketidakpuasan hati mereka kepada sang pemerintah.

Di Kota Kinabalu, penulis bertemu dengan orang politik dari BN, bekas ahli parlimen dan kini ditempatkan disalah sebuah kementerian di Putrajaya. Walaupun nadanya tidak sesumbang pembangkang, tetapi luahan rasanya kearah itu. Apabila ditanya tentang peluang BN di Batu Sapi, jawabnya "Rakyat sudah bijak sekarang ini. Mereka tidak boleh diperbodohkan lagi seperti dahulu, apatah lagi dibandar". Ertinya peluang BN tidak secerah dahulu. Bukan sekadar itu, rungutannya seolah-olah ia bukan dari kalangan penyokong kerajaan.

Itu cerita di KK. Di Kuching lebih menyeronokkan. Semasa menghadiri mesyuarat rasmi, pengerusi mesyuarat memaklumkan secara 'off-record' bahwa para pegawai di kementerian memberitahu agar setiap agensi menghabiskan peruntukkan yang ada. Tugas mendapatkan dana, serahkan saja kepada kerajaan yang bakal memerintah (kerajaan baru). Lebih menyeronokkan lagi ialah apabila kata-kata itu ditanyakan kepada penulis; "benarkah begitu?". Kaget (meminjam kata-kata Mat Indon) dibuatnya, maklumlah semua ahli mesyuarat sudah tahu 'stand politik' penulis. Nak kata apa, senyum ajelah...

Ketika bertemu seorang rakan karib yang merupakan Setiauasha Tetap disalah sebuah Kementerian di Sarawak, suasana juga agak berbeza. Sahabat ini memangle penyokong kuat Tok Uban (Panggilan orang Sarawak untuk Ketua Menteri mereka) apatah lagi berstatus pegawai kanan kerajaan, tetapi rakan-rakan niaga yang dibawa bersama, semuanya tidak menyebelahi sang pemerintah. Sungutan mereka membuatkan sahabat penulis berdiam diri, mendengar sambil menikmati hidangan yang dipesan. Nak menyampuk macamana, makan malam tu dah jadi makan malam pakatan pembangkan. Terpaksalah 'joint the group' ;"I as a goverment servant had no comment" katanya dalam bahasa penjajah. Meaning to say; kalau kerajaan ini berubah aku tetap kakitangan kerajaan dan dapat gaji.

Itu cerita diperingkat tertinggi kakitangan awam. Dikalangan masyarakat marhain pula, lain ceritanya. Semasa berkunjung ke kebun seorang petani yang menggunakan produk penulis di Serian, pekebun ini juga sudah menampakkan kecenderungan kearah perubahan. Apabila ditanya tentang kemudahan infrastruktur seperti letrik dan air, dengarkan jawapannya : "Kami orang sudah fed-up dengan wakil rakyat kami. Perintah (kerajaan) hanya pandai janji saja. Habis undi langsung tidak nampak muka. Kali ini kami mahu beri undi sama pembangkang. Kami tahu mereka takde wang, tapi tidak mengapa. Beri sama orang ada wang pun, tidak dapat apa-apa.... lama sudah kami orang minta". (Penulis cuba mengajuk loghat mereka bertutur, maaf kalau salah).

Di Sibu semasa menaikki teksi dari airport ke bandar, si pemandu lebih hebat lagi. Dengan nada yang amat marah, habis di katanya kerajaan ni seolah-olah tidak ada yang betul. 'Marah betul dia ni' bisik hati. Hal yang sama juga berlaku dengan pemandu teksi yang menghantar penulis ke airport setelah selesai tugas. " Ini kali undi ha...ini Salawak dia tentu kalah manyak..lu tengok nanti...Banda ha...lagi manyak kalah ho...Kita olang Cina tak mahu kasi sama ini BN lagi...Manyak tipu...sutah tak boleh tahan".

Dari orang politik bergelar Datuk, kepada kakitangan awam peringkat tinggi, kemudian pekebun di pendalaman dan akhir sekali pemandu teksi di bandar, semuanya menunjukkan angin perubahan sedang melanda. Apakah momentum ini dapat dimanefastasikan kedalam kotak-kotak undi....ia akan tetap menjadi teka-teki. Namun arus perubahan ini sekiranya berjaya dibesarkan, tidak mustahil pemerintahan Malaysia akan berubah dan rakyat akan menikmati kehidupan yang lebih selesa. Sama-samalah kita bergerak kearah merealisasikannya.

KEARAH MALAYSIA YANG LEBIH DINAMIK.


Sabtu, Oktober 16, 2010

CERAMAH PERDANA TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ NIK MAT.

Ceramah perdana oleh YAB Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat yang sepatutnya dijadualkan di PASTI Ar-Raudhah Taman Manis Kulai terpaksa dibatalkan atas sebab kepadatan program yang terpaksa dilalui. Faktor keuzuran Tuan Guru membuatkan pimpinan PAS Negeri memutuskan jadual ceramah terpaksa dibatalkan. Segala kesulitan amat dikesali. Pimpinan Negeri dan Kawasan memohon ribuan ampun dan maaf kepada para penyokong Pakatan Rakyat di atas pembatalan tersebut.

Sekian harap maklum.