Isnin, November 01, 2010

Apa ada di Batu Sapi dan Galas.

Saat ini kita mendengar berita bagaimana bencana yang melanda Indonesia yang menggorbankan ratusan nyawa akibat letusan gunung berapi dan tsunami. Di Malaysia, rakyatnya terkorban akibat kemalangan yang melibatkan bas. Puluhan nyawa tergadai. Ironinya ia melibatkan golongan belia dan remaja yang mempunyai masa depan yang masih panjang. Saat ini juga dua lokasi dilanda gegaran yang tidak kurang hebatnya di negara kita. Pertama di Galas, Kelantan dan yang kedua di Batu Sapi, Sabah. Pertembungan yang sangat hebat pada setiap kali apabila wakil rakyatnya meninggal dunia.

Kalau berpandukan berita TV Malaysia (tidak kiralah apa saluran sekalipun; percuma atau berbayar), rasanya di Sabah sudah tidak ada lagi ahli Parti Keadilan Rakyat dan SAPP. Sebab semuanya dah menyertai UMNO. Berdasarkan senario ini, apa perlunya BN berkempen bermati-matian kerana sudah pasti menang. Apa tidaknya, sudah tidak ada lagi ahli pembangkang kerana dah menyertai UMNO. Tapi kempen jalan setengah mati. Taktik lama yang lapuk dan masih diguna pakai untuk mengabui mata penyokong lama dan juga lapuk. Inilah masanya rakyat menikmati pembelaan, dari masyarakat orang asli di Gua Musang hinggalah rakyat pribumi di Sabah. Inilah juga masanya rakyat melihat para menteri turun bertemu rakyat. Dari yang menjaga kebajikan hinggalah yang menjaga hal ehwal jalanraya.

Dalam suasana kehangatan berkempen ketika ini, apa yang menarik hati penulis ialah mengenai isi ceramah YAB Lim Guan Eng bersama YAB Tok Guru Nik Aziz dan YB DSAI di galas menerusi laman web malaysiakini. Beliau telah melontarkan satu persoalan yang mudah, yang hanya memerlukan jawapan yang mudah melalui fikiran yang amat mudah. Maknanya tidak perlu berfikir lama untuk menemukan jawapan. Soalannya ialah : UMNO kata PAS diperalat oleh DAP; MCA pula kata DAP diperalat oleh PAS. UMNO tarik bantuan perkapita kepada Sekolah Agama Rakyat; kerajaan PR yang dipimpin oleh DAP beri semula bantuan tersebut. Siapakah yang JAHAT ? Kalau nak meminjam kata-kata Hishamudin Rais, jawapannya ialah GEROMBOLAN. (UMNO la tu)

Tidak sekadar itu, UMNO juga kata Lim Guan Eng anti Melayu. Tetapi si UMNO lupa, Lim Guan Eng merengkok dalam penjara kerana membela Melayu di Melaka. Nak bercerita pasal kedurjanaan UMNO ni tak larat nak tulis. Cukuplah penulis meminjam kata-kata YAB Tan Sri Khalid Ibrahim, Menteri Besar, Selangor ketika menjawap soalan wartawan tentang kritikan Khir Toyo mengenai pentadbiran beliau di Selangor; "What ever he commented, I had done better than him". Jawapan yang mengunci segala persoalan berikutnya. PR telah membuktikan kepada rakyat bahwa mereka adalah lebih baik dari BN.

Berbalik kepada isu di Galas dan Batu Sapi. Dalam kerancakkan berkempen, tiba-tiba YB Kulim Bandar Baru yang dah bebas tu meroyan mengatakan ada pakatan sulit antara DAP dengan PKR. Pakatan sulit ini tidak diketahui oleh PAS. Terima kasihlah kepada sikulim bebas ni kerana mendedahkan pakatan sulit tersebut. Maka bermulalah juak-juak UMNO menjaja berita kononnya PAS akan tersisih. Segenap lapisan pimpinan gerembolan menyatakan kesedihan mereka akibat pakatan sulit itu. Kesian juga rupanya UMNO kat PAS. Sejak bila pulak UMNO jadi begitu prihatin pada nasib PAS ni. Setahu penulis, yang jadi tukang balun sampai sanggup membunuh orang-orang PAS ialah cukong-cukong gerombolan (meminjam kata-kata pengendali blog tukartiub).

Takpelah....biarkan mereka dengan jajan yang dijaja. Apa yang menarik dalam isu ini ialah, setakat ini tidak kedengaran seorang pun dari kalangan pimpinan PAS yang memberi reaksi. Senyap aje... 'Is not an issue at all' Terkedu gerembolan. Mereka yang sibuk, sedangkan pimpinan dan orang-orang PAS tak layan pun. Manakan tidak, diatas pentas ceramah ketiga-tiga pimpinan parti duduk sekali tanpa sebarang masalah. Rupa-rupanya keserasian mereka membuatkan UMNO rimas, gelabah dan tak tentu arah. Ibarat kapal hilang pedoman diwaktu malam.

Begitulah keadaannya kelompok yang sudah berada di penghujung usia. Sebab itulah presiden mereka akan mempertahankan Putrajaya 'at all cost'. Macam bapak dia punya pulak Malaysia ini. Bagi pengundi Batu Sapi dan Galas, penulis nak ingatkan ; cukuplah kita ditipu. Jangan biarkan mereka terus menipu. Sudah sampai masanya kita menamatkan riwayat pemerintahan mereka. Ajar mereka di Batu Sapi dan Galas.

Selamat Mengundi dan sama-sama kita membawa perubahan kearah Malaysia yang lebih dinamik.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan