Selasa, Ogos 28, 2012

BID'AH.

Bid'ah adalah perkara yang ada hubung kait dengan agama, yang tidak dilakukan pada zaman Rasulullah s.a.w. dan juga pada zaman para sahabat tetapi dilakukan selepas wafat Rasulullah s.a.w.

Dalam menjawab persoalan pembahagian bid'ah : samada benar pendapat yang mengatakan terdapat bid'ah wajib, bid'ah sunat, bid'ah makruh dan bid'ah haram berserta contoh-contohnya, Syiekh Daud Abdullah al-Fatani menjawab :

Memang terdapat bid'ah yang wajib iaitu sesuatu yang tidak ada pada zaman Rasulullah s.a.w. tetapi dituntut dan wajibkan supaya kita lakukan. Contohnya, kita diwajibkan mempelajari ilmu nahu dan saraf sebagai alat memahami al-Quran dan sunnah rasil kerana mempelajari ilmu-ilmu seperti itu adalah wajib.

Memahami hukum syariat adalah perkara wajib dan kita tidak akan dapat memahami hukum syariat melainkan terlebih dahulu memahami ilmu nahu dan saraf. Ini bererti jika kita tidak dapat menyempurnakan sesuatu yang wajib melainkan dengannya, maka ia dikira sebagai wajib. 

Adapun antara jenis bid'ah yang haram ialah seperti fahaman Qadariyah, Murjiyah dan Mujassima. Mereka ini terang-terang menolak adanya bid'ah yang wajib.

Adapun bid'ah yang sunat ialah seperti membina madrasah, menyediakan tempat mengikat tali kuda, bersolat terawih berjemaah di masjid dengan dua puluh rakaat seperti yang biasa dilakukan dan begitu juga tiap-tiap sesuatu yang mempunyai kebaikkan dan kebajikan yang tidak dilakukan pada zaman Rasulullah s.a.w. dan para sahabat.

Antara bid'ah yang harus pula contohnya seperti berjabat tangan setiap kali selepas solat berjemaah, memakai songkok atau ketayap, meluaskan tangan baju dan berbagai-bagai lagi.

Antara bid'ah yang makruh ialah seperti menghias bangunan masjid dan sekolah-sekolah.

Adapun bid'ah yang tercela (mazmumah) ialah perkara yang menyalahi syarak kerana setiap bid'ah yang termasuk dalam kategori ini adalah dikira sesat.

Petikan : Kitab Furu' al Masa'il wa Usul al Wasa'il.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan