Isnin, Disember 12, 2011

KEMENANGAN ANTARA IMPIAN DAN REALITI.(Bhg1)

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِذَا لَقِيتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُواْ وَاذْكُرُواْ اللّهَ كَثِيرًا لَّعَلَّكُمْ

تُفْلَحُون

(8:45) “Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu memerangi pasukan (musuh), maka berteguh hatilah kamu dan sebutlah (nama) Allah sebanyak-banyaknya agar kamu beruntung.”

وَأَطِيعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَلاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَاصْبِرُواْ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ

(8:46) “Dan taatlah kepada Allah dan Rasul-Nya dan janganlah kamu berbantah-bantahan, yang menyebabkan kamu menjadi gentar dan hilang kekuatanmu dan bersabarlah. Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.”

وَلاَ تَكُونُواْ كَالَّذِينَ خَرَجُواْ مِن دِيَارِهِم بَطَرًا وَرِئَاء النَّاسِ وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللّهِ وَاللّهُ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ

(8:47) “Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang keluar dari kampungnya dengan rasa angkuh dan dengan maksud riya’ kepada manusia serta menghalangi (orang) dari jalan Allah. Dan (ilmu) Allah meliputi apa yang mereka kerjakan.”

(Surah al-Anfal : ayat 45 hingga 47)

Kemenangan yang kita dambakan ini adalah daripada Allah swt , justeru itu kepadaNya kita wajib memohon kemenangan ini . Allah swt mengajar kita agar memohon pertolongan dengan sabar dan solat .

Sabar adalah kunci kejayaan dan kemenangan . Tapi ramai yang salah faham dengan menganggap sabar sebagai kalah dan penakut . Bukankah kita mahu Allah bersama kita dalam perjuangan ini ? maka Allah swt telah berfirman : إن الله مع الصابرين – Sesungguhnya Allah bersama dengan orang – orang yang sabar .

  • Sabar dalam tindakan agar tidak gopoh dan melencong dari matlamat asal perjuangan kita .
  • Sabar dalam gerakkerja dan tugas . Jangan merungut dan mempersoalkan arahan .
  • Sabar , agar diri tidak terpengaruh dengan provokasi musuh
  • Sabar dari panahan fitnah perjuangan yang mungkin dari godaan manusia dan harta
  • Sabar , moga tidak terlalu excited dengan sorakan ramai dan laungan penyokong yang ramai
  • Sabar dari terjebak dan terjerumus ke dalam lembah maksiat dan mungkar
    Sabar menerima arahan pimpinan biarpun berat dan sukar untuk dilaksanakan
  • Sabar dengan karenah ahli yang pelbagai ragam
  • Sabar jua dengan karenah pimpinan
  • Sabar untuk bertahan dengan akhlak mulia sekalipun berdepan dengan penghinaan musuh
  • dan 1001 keadaan yang memerlukan kita sabar .

Namun bukanlah makna sabar sehingga membenarkan musuh memijak kepala kita . Sabda Rasulullah saw yang bermaksud :

Wahai manusia ! Jangan sekali – kali kamu bercita – cita mencari musuh sebaliknya mohonlah kesejahteraan daripada Allah swt . Andai bertemu jua dengan musuh , bersabarlah ! Namun begitu , ketahuilah bahawa sesungguhnya syurga itu berada di bawah kilatan mata pedang .


Dalam konteks sistem parti politik yang diamalkan dinegara kita, Malaysia dikategorikan sebagai pengamal sistem parti dominan (dominant party system). Malaysia tidak mengamalkan sistem pelbagai parti (multi-party system) walaupun terdapat banyak parti yang bertanding didalam pilihanraya.

Malaysia dilabelkan sebagai pengamal sistem parti dominan kerana hanya satu parti yang dominan (Barisan Nasional), melalui kuasa manupulatif, memenangi tiap-tiap pilihanraya umum yang diadakan.


Dari sudut tipologi (perbandingan berdasarkan urutan keutamaan dan penjenisan) sistem parti paling demokratik ialah sistem pelbagai parti dan diikuti oleh sistem dwi-parti (two party system) dimana rakyat mempunyai kebebasan memilih sepenuhnya. Sistem parti yang paling tidak demokratik

ialah sistem parti komunis. Dalam sistem parti komunis, pilihanraya adalah merupakan satu formaliti sahaja kerana segala-galanya telah ditentukan oleh parti yang menguasai Negara.

Sistem parti dominan yang diamalkan di Malaysia, berada bersebelahan dengan sistem parti komunis. Satu langkah ke kiri akan menjadikan sistem parti dominan yang kita amalkan, dari segi praktiknya adalah sama dengan sistem parti komunis. Segala-galanya ditentukan oleh parti dan Negara tunduk kepada parti.

Rakyat perlu disedarkan mengenai sistem yang diamalkan. Wacana politik kita perlu menjurus kearah menyedarkan rakyat tentang bahaya sistem satu parti ini. UMNO dalam gerak-kerja mereka telah menggabungkan antara nasionalisme dengan sosialisme yang mana seandainya berterusan, ia akan turut menggabungkan elemen komunisme dalam pendekatan mereka. Mengawal badan-badan penguatkuasa dalam menyekat sebaran maklumat kepada rakyat oleh parti pembangkang, membuktikan unsur-unsur komunisme telah dan sedang diamalkan di Malaysia. Mangsa utama mereka ialah orang Melayu yang tinggal di pendalaman yang dilonggokkan dibawah nama FELDA, FELCRA dan RISDA. Inilah kelompok tegar UMNO yang akan dimanipulasi pada setiap pilihanraya melalui sogokkan kotak habuan berjenama ‘Satu Malaysia’. Inilah juga kelompok yang akan menjadi sasaran utama kita untuk meraih kemenangan dalam PRU yang akan datang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan