Jumaat, Julai 29, 2011

HIKMAH BERPUASA DAN KELEBIHAN BULAN RAMADHAN.



Antara hikmah berpuasa dan kelebihan bulan Ramadhan adalah seperti berikut :
  1. Ketibaan Ramadhan, umat Islam diseluruh pelusuk dunia serentak mengerjakan puasa dalam satu masa tertentu. Kestuan hati dan niat tulus ikhlas ini dilakukan semata-mata untuk mengabdikan diri terhadapa Allah swt.
  2. Dengan diwajibkan berpuasa, semua golongan Islam, kaya dan miskin, berada dan tidak berada terpaksa menempuh ujian yang sama. Dengan berpuasa menimbulkan keinsafan dan perasaan bertimbang rasa serta kasih mengasihi sesama umat Islam.
  3. Amalan berpuasa melahirkan jiwa insan yang selalu taat kepada Allah, justeru itu akan lahir pula ketenangan jiwa dan ketaqwaan.
  4. Dari segi kesihatan, perut yang melalui proses bepuasa dapat dibersihkan, sekali gus beberapa penyakit yang terdapat didalam tubuh manusia dapat diatasi.
  5. Puasa itu disifatkan oleh Rasulullah s.a.w. sebagai separuh daripada kesabaran.
  6. Orang yang berpuasa lebih disayangi Allah, selamat daripada api neraka dan menghapuskan dosa-dosa kecil.
  7. Kedatangan Ramadhan ada keistimewaannya kerana dianjurkan ibadah solat terawih, disamping itu diwajibkan juga zakat fitrah (badan) ke atas golongan yang mampu sebagai satu kewajipan membantu insan Muslim yang lain, khususnya mereka yang daif.
  8. Diriwayatkan sebuah hadis daripada Nabi s.a.w. yang bermaksud : "Sesiapa berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan, mengharap balasan daripada Allah swt, diampunkan dosa-dosa yang lalu".
  9. Ketibaan Ramadhan menandakan terbukanya pintu-pintu syurga, ditutup pintu-pintu nereka dan dirantaikan syaitan.
  10. Malam nuzul Quran (17 Ramadhan) merupakan saat penting al-Quran diturunkan dari langit ke dunia untuk menjadI pedoman manusia hingga akhir zaman.
  11. Terdapatnya Lailatul Qadar iaitu satu malam yang padanya terdapat saat penuh keberkatan menyamai 1000 bulan (83 tahun 3 bulan) ganjaran pahalanya daripada Allah swt.
Sama-samalah kita merebut peluang yang dihidangkan oleh Allah swt dengan memperbanyakkan amal dibulan yang mulia ini.

Selamat Menyambut Ramadhan al Mubarraq.

RAMADHAN : MASA UNTUK BERUBAH.

Petikan buku : Indahnya Hidup Bersyariat oleh Dato' Ismail Kamus.



2 ulasan:

  1. Terima kasih kerana berkongsi dengan kami....

    BalasPadam
  2. mudahan kita masih mendapati bulan ramadhan tahun ini dan bisa memnfaatkan kesempatan ini untuk membersihkan hati dari dosa-dosa yg pernah diperbuat dengan melakukan puasa ramadhan. amiin ya robbal alamin...

    BalasPadam