Khamis, Mei 05, 2011

Falsafah Pendidikan Islam.

1) Pada amnya perkataan falsafah boleh difahamkan sebagai pemikiran atau pandangan yang benar rasional dan bernas. Pemikiran atau pandangan ini dihasilkan dari usaha kajian ahli falsafah dengan cara saintifik, sistematik dan lojikal. Tujuan falsafah ialah mencari serta membuktikan kebenaran dan memberi arah tuju atau pedoman untuk perkara-perkara yang penting dalam kehidupan. Firman Allah yang bermaksud :
"Allah memberikan Hikmat kebijaksanaan ilmu yang berguna kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan yang di tentukanNya). Dan sesiapa yang diberikan hikmat itu maka sesungguhnya ia telah diberikan kebaikkan yang banyak."
(al-Baqarah ayat : 269)

2) Falsafah pendidikan mengandungi usaha untuk mencari konsep-konsep yang mengarahkan manusia diantara gejala-gejala yang bermacam-macam proses pendidikan dalam rancangan yang bersepadu dan menyeluruh. Di samping itu mengandungi usaha menjelaskan berbagai makna yang menjadi dasar dan konsep-konsep pendidikan dan menubuhkan hubungan pendidikan dengan bidang yang menjadi tumpuan dan perhatian manusia.

3) Falsafah pendidikan ialah aktiviti-aktiviti fikiran yang teratur yang menjadi falsafah itu sebagai jalan untuk mengatur, menyelaras dan menyatukan proses pendidikan.

4) Pendidikan ialah aktiviti-aktiviti yang dilakukan oleh pendidik-pendidik dan filosofi-filosofi untuk menerangkan, menyelaraskan, mengecam dan mengubah proses pendidikan selaras dengan masalah-masalah kebudayaan dan unsur-unsur yang bertentangan didalamnya.

5) falsafah pendidikan sebagai sejumlah prinsip, kepercayaan, konsep, andaian dan yang telah
dihadkan dalam bentuk berpadu, saling berkait di antara satu sama lain. Ini semua dapat menjadi pedoman untuk usaha pendidikan dan proses pendidikan dengan segala seginya terhadap sistem politik, pendidikan dalam satu negara.

Sebagai kesimpulan, Falsafah Pendidikan Islam ialah hasil daripada pemikiran rasional dan kritis ahli-ahli falsafah yang berkaitan dengan pendidikan yang berpaksikan tauhid dan bersumberkan al-Quran dan Hadith Rasulullah s.a.w. Ianya menjadi pedoman dan hala tuju dalam mendidik setiap Muslim.

Rujukan : Nota Pemgajian DTI ILH 206 Tasawwur Pendidikan Islam.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan