Isnin, November 29, 2010

Menarik dari akhbar Harakah keluaran 22-25 Zulhijah 1431 / 29 Nov - 2 Dis 2010.

Bagi mereka yang tidak membaca Harakah atau tidak berkesempatan membelinya atau terlepas pandang, sila baca artikel ini yang menarik untuk direnungkan bersama.

Zionis meresap dalam seni hiburan (oleh :IMRAN SERIGAR).

Ketika Perdana Menteri Dato' Seri Najib Tun Razak menyarankan agar Malaysia dijadikan 'Hub Pusat Hiburan' atas alasan untuk menarik lebih ramai pelancung luar berkunjung ke Malaysia sekali gus meningkatkan industri pelancungan negara, secara spontan penulis teringat kejadian kira-kira 10 tahun lalu ketika penulis berada diluar negara dan berpeluang berkenalan seterusnya bertukar fikiran dengan seorang pelancung dan tidak menyangka apa yang diceritakannya sepanjang pertemuan itu menjadi kenyataan dan mula diresapkan dalam pentadbiran Malaysia sebuah negara Islam.

Dalam pertemuan itu, lelaki yang mirip berwajah Arab dan fasih berbahasa Melayu kerana mendakwa talah lama di Indonesia secara terbukan menyatakan bahawa tugasnya ialah selaku penyelidik sosial dibeberapa buah negara sambil memantau gerakan Zionis terutama di Asia Tenggara.

Adalah menjadi hasrat dan cita-cita gerakannya bukan sahaja untuk mempengaruhi tetapi menguasai negara yang masih diluar kuasanya supaya mengikut cara serta tata pemerintahannya yang berpaksikan kepada keyakinan diri dan bukan berlandaskan kepada agama serta setia kepada hukum hakam kepercayaan terutama Islam.

Menjadia matlamat gerakannya tidak akan membiarkan rakyat disesebuah negara itu hidup aman damai, muhibah dan mengamalkan perpaduan dikalangan masyarakat sebaliknya akan lebih beminat sekiranya rakyat dalam negara berkaitan hidup dalam keadaan tidak selesa dan berantakkan. Setidak-tidaknya mengamalkan idea berbeza yang mewujudkan pertentangan dan menjejaskan keselesaan hidup.

Lelaki yang memperkenalkan diri Rozha Beizley mendakwa, gerakannya kini ditumpukan keatas negara membangun bagi tujuan mempengaruhi seterusnya menakluki menerusi pelbagai bidang termasuk pembangunan, ekonomi, kemajuan, agama, seni, budaya, politik, sosial dan hiburan.

Dalam perbualan itu secara umum dia memberitahu ada negara yang tidak perlu kepada peperangan senjata bagi mengkucar-kacirkan keharmonian dan perpaduan serta memecah-belahkan rakyat dan pemimpinnya. Negara seperti itu katanya hanya perlu dibari rangsangan dan sokongan bagi mencapai cita-cita pembangunannya menerusi moral dan jika perlu bantuan teknikal serta kewangan.

Pemimpian di nagara berkenaan hanya perlu diberi semangat bercita-cita tinggi sebagaimana negara maju bertaraf dunia. Justeru apa saja projek yang bakal dilaksanakan mestilah bertaraf dunia dan sentiasa berkedudukan diatas. Segala kegiatan mesti berstatus dunia walaupun pada kenyataannya belum layak lagi berada ditahap itu.

Gerakannya juga sedang menacu negara tertentu kerah meningkatkan taraf hidup rakyat keluar dari kepompong kemiskinan dengan berusaha dan berkekja keras dalam pelbagai bidang teknologi moden bagi segera mencapai kejayaan berpendapatan tinggi yang akhirnya akan menjadikan hanya 20% saja daripada jumlah rakyat dinegara berkaitan kaya raya dan selebihnya 80% dalam kemiskinan dan papa kedana adan ia telah berjaya dilaksanakan di beberapa negara Afrika dan Asia.

Walaupun penulis mempertahankan dengan fakta bahwa Malaysia Negara Islam tetapi ia berkeras menyatakan walaupun pada dasarnya Negara Islam tetapi ia tetap mengamalkan fahaman sekular dan kerana itu Malaysia menjadi perhatian dan tumpuan kepada berbilang kaum dan negara disebabkan ia mengamalkan sistem demokrasi yang bebas dan terbuka. Kunjungannya beberapa kali ke Malaysia sebagai pelancung telah memberinya banyak pengetahuan dan pengalaman berhubung dengan politik dan pentadbiran khususnya dalam bidang sosial dan hiburan.

Dia juga mendakwa bahwa dinegara seperti Malaysia, gerakannya akan ditumpukan kepada aktiviti pembangunan, agama, sosial, seni dan hiburan. Di Malaysia tidak perlu peperangan senjata, cukup dengan mempengaruhi minda rakyatnya dalam mencapai cita-cita tinggi untuk menggugat keamanannya dengan daya fikir dan idea berbeza diserapkan secara harmoni dan kompromi dikalangan pemimpinnya.

Begitu juga dengan kegiatan Festival Fesyen Islam (IFF) yang baru berlangsung baru-baru ini. Walaupun kegiatan itu pada zahirnya membawa kebaikkan kepada banyak pihak di Malaysia terutama dalam bidang busana Islam dan menarik pelancung, tetapi apa yang dikatakan oleh Biezley sudah berjaya meresap dalam bidang seni yang kemudiannya bakal diserapkan pengaruh dan sentimen lain dengan lebih halus. Secara spontan penulis terfikir, apa yang dikatakan oleh Biezley itu kini telah berlaku hanya dalam masa kira-kira 10 tahun sahaja.

Tidaklah keterlaluan dan terlalu awal kalau penulis nyatakan, bahwa demi untuk menarik lebih ramai pelancung terutama dari barat berkunjung ke Malaysia, saranan akan dikemukakan oleh gerakan ini agar semua hotel bertaraf lima bintang perlu mengadakan persembahan artis samada nyanyian, tarian, konsert, teater atau apa saja dari barat dan jika enggan mematuhinya, kemungkinan pelancung dari barat tidak akan berkunjung atau bermalam di Malaysia dan ianya sudah berjaya serta berlaku di beberapa negara di Asia Tenggara.

Penulis terpanggil meningati nostalgia ini kerana apa yang pernah didengar kini sudah mulai meresap dalam pentadbiran negara seperti cadangan menjadikan Malaysia pusat hub hiburan walaupun pada mulanya ia hanya satu saranan, tetapi bukan daripada orang biasa sebaliknya oleh Perdana Menteri sendiri dan jika tiada kesedaran menolaknya, pasti lambat laun akan berlaku. Jika ia berjaya dan dilaksanakan maka cadangan lain yang menanti akan terus dianjurkan yang akhirnya Malaysia akan menjadi bukan lagi penyokong tetapi pengamal kepada gerakan yang memang berhasrat menjadikan Malaysia Negara Islam Moden seperti Turki.

Sehingga analisis ini disiapkan, tiada golongan atau tokoh agama Islam membuat kenyataan atau menyanggah cadangan Perdana Menteri itu; apakah ini membuktikan bahwa golongan dan tokoh agama juga bersekongkol dan merestui cadangan itu? Penulis berharap ia tidak terjadi lebih-lebih lagi setelah diisytiharkan dan diiktiraf dunia, Malaysia Negara Islam yang dominan dan maju.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan