Jumaat, Ogos 13, 2010

FADHILAT RAMADHAN.

Sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud "Sedekah itu adalah sesuatu yang paling besar (diulangi oleh baginda sebanyak 3 kali)" al-Hadith.

Hadith daripada Abu Hurairah r.a. katanya "Aku dengar Rasulullah s.a.w. bersabda :"Jangan kamu tolak orang yang meminta walaupun dia kafir". Kata seorang sahabat;'Ya Rasulullah bahwa kami bersedekah dengan sesuatu dari harta kami kepada orang kafir?' Jawab nabi : "Bahwa mereka adalah mahluk Allah. Sebenarnya sedekah itu jatuh pada tangan kudrat tuhan yang rahman".

Bersedekahlah setiap hari pada bulan ramadhan, tinggi pahalanya kerana kelebihan dan kemuliaan ramadhan. Bersedekah dibulan puasa diampunkan dosa yang banyak dan berlipat kali ganda pahalanya. Dicurahkan rahmat oleh Allah, dijauhkan dari azab neraka, didekatkan syurga dan terjauh dari bala bencana.

Kata ulama'; sedekah itu 10 kepujian. 5 di dunia dan 5 di akhirat.
5 di dunia :
  1. menyucikan harta
  2. menyucikan badannya
  3. menolak bala' dan penyakit
  4. menggembirakan orang miskin dan menggembirakan orang mukmin adalah semulia-mulia amal
  5. berkat hartanya dan diluaskan Allah rezekinya
5 di akhirat :
  1. dinaungkan Allah orang yang bersedekah di hari kiamat ketika sangat panas
  2. ringan hisabnya
  3. berat timbangan amalannya di akhirat
  4. mudah melalui titian sirat
  5. bertambah darjatnya didalam syurga
Peringatan !
  • Singkirlah jauh-jauh perasaan ujub, riya', takbur, sum'ah, hasad dengki dan perkelahian kerana itulah racun dalam amalan yang akan menghapuskan amalan-amalan kamu kerananya.
  • Kalau tidak dapat diamalkan semuanya, janganlah tinggalkan semuanya. Buatlah dan amalkanlah sekadar kemampuan menurut sejauh mana lemah dan kuatnya iman pada diri kamu.
  • Bawalah dan teruskanlah amalan ini sehingga diluar bulan ramadhan serta menjadi amalan seharian kamu.
Sehari demi sehari umur kita kian menghujung. Perbanyakkanlah amal ibadat kita demi untuk mencapai keredhaan Allah swt semata-mata. Insya'allah akan tergolong kita kedalam golongan hamba-hambaNya yang solihin. Amin!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan