| Mutakhir ini, wacana epistemologi Islam  mula mendapat sorotan. Sama ada  kita menyedari atau tidak, merasakan  atau tidak, tapi perlahan-lahan,  buku, institusi serta gerakan penyelidikan  mengenai epistemologi Islam  kian bercambah. Namun, tampaknya denyut  keghairahan ini seperti terabai  — terutamanya dalam kalangan Muslim di  Malaysia — sehingga tidak  melihat peri-pentingnya peranan epistemologi  dalam kehidupan beragama.  Maka, atas hasrat untuk menanam kefahaman  inilah yang mempertemukan  kita dengan Prof Emiritus Datuk Osman Bakar, timbalan ketua pegawai  eksekutif, Institut Kajian Islam Lanjutan Antarabangsa, (International   Institute of Advanced Islamic Studies), Malaysia (IAIS). Bersama AQIL   FITHRI — zamil Cendikiawan Awam Asia 2009/2010, Nippon  Foundation, Jepun — maka,  murid dekat Seyyed Hossein Nasr ini sempat  ditemuramah sewaktu kunjungannya  ke Pusat Kajian dan Maklumat Falsafah  Islam atau Center for Islamic Philosophical Studies and Information  (CIPSI),  Jakarta baru-baru ini.  Aqil Fithri: Kita tahu, tidak semua yang kuno adalah kuno. Sebab itu, dewasa ini wacana klasik tentang ilmu hushuli dan ilmu hudhuri mulai diangkat dalam wacana Islam, khususnya wacana falsafah Islam. Difahamkan pembahagian ini — ilmu hushuli dan ilmu hudhduri — ini dibuat oleh Suhrawardi. Kebetulan, anda pula pernah menulis buku The Classification of Knowledge in Islam. Justeru, buat pengenalan, apakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan ilmu hushuli dan ilmu hudhuri ini? Osman  Bakar: Dalam tradisi Islam, terdapat beberapa  pengelasan ilmu.  Tentunya ada persoalan, mengapa terdapat beberapa sistem  pengelasan  ini? Ini kerana, ada perspektif yang mendorong kita melakukan   pengelasan tersebut. Sebagai contoh, ada pembahagian ilmu antara fardu  ain dan fardu kifayah. Ini juga sebenarnya adalah satu contoh  pembahagian.  Walau bagaimanapun, itu bukan bermakna hanya terdapat satu  pembahagian  saja dalam pengelasan ilmu-ilmu Islam. Sebaliknya, setiap  pembahagian  dilakukan kerana ada asasnya, serta ada juga kegunaannya  yang penting  bagi masyarakat. Jadi, pembahagian ilmu hushuli dan ilmu  hudhuri ini  adalah termasuk dalam satu contoh pembahagian ilmu yang  terdapat dalam  Islam. Namun,  pembahagian ini dibuat lantaran ada perbezaan kaedah,  iaitu merujuk  kepada pemerolehan sumber ilmu. Perlu diketahui, pembahagian  ini — ilmu  hushuli dan ilmu hudhuri — sebenarnya sudah terdapat dalam  tulisan  al-Ghazali lagi, iaitu sebelum Suhrawardi al-Maqtul. Yang dimaksudkan   dengan ilmu hushuli ini adalah, ilmu yang manusia peroleh dengan  kognitifnya,  dengan daya usahanya, sama ada dengan menggunakan  pancaindera atau dengan  akalnya (acquired knowledge). Manakala  ilmu hudhuri, itu merujuk  kepada ilmu yang berdasarkan pengalaman  keruhanian manusia, yang mana  ini berasaskan kepada penerimaan langsung  dari Tuhan (presential  knowledge). Jadi, ilmu hudhuri ini  sudah tentu ada kaitan dengan  perkataan, “hadhir,” “hadhrah,” “hudhur,”  yang mana kata-kata  ini dari akar yang sama—yang semuanya mengusung  makna kehadhiran Ilahi.  Dalam kata lain, ini juga semacam ilmu laduni,  iaitu datang dari sisi  Tuhan. Sungguhpun demikian, perlu ditegaskan, bahawa ilmu ini bukan hanya untuk para Nabi saja, tapi juga termasuk untuk manusia-manusia seperti awlia, ulama, ilmuan, hukamak, dan lain-lain, yang Tuhan mahu anugerahkan keistimewaan pada manusia-manusia pilihannya. Sebab itu, ilmu ini dikaitkan dengan pengalaman keruhaian (spiritual life) yang dicapai oleh individu tertentu. Jadi, memang berbeza dengan ilmu hushuli, iaitu ilmu yang dikaitkan dengan pancaindera dan rasional yang sarat dengan nalar dan logik. Maka, ilmu hudhuri lebih khusus, lebih istimewa, lebih terpilih, yang mana ini disebut oleh Syed Muhammad Naquib al-Attas, “walaupun semua ilmu itu berasal dari Tuhan, tapi terdapat banyak cara untuk ilmu tersebut sampai kepada manusia.” Salah-satu daripadanya adalah ilham/inspirasi/intuisi. Inilah kaedah untuk memperoleh ilmu hudhuri. Namun, perlu diingat juga, ilham itu ada pelbagai peringkat, dan ilham inilah yang akhirnya membuahkan ilmu hudhuri. Namun, bagaimana pula kita dapat menentukan, atau mengelaskan, tingkat-tingkat yang terdapat dalam ilmu hudhuri ini? Penentuan  tingkat ini adalah berdasarkan  keakrabannya dengan sumbernya. Jika kita  bermula dari atas, maka sumber  yang tertinggi, ialah Tuhan. Kemudian,  ada ilmu yang datang dari sisi  Tuhan, yang dikurniakan kepada  manusia-manusia terpilih, selain dari  para Nabi. Jadi, kita boleh  letakkan ilmu wahyu itu sebagai contoh ilmu  hudhuri, tapi hanya khusus  untuk para para Nabi saja. Kemudian, ilham  boleh saja dianugerahkan  pada manusia-manusia terpilih. Tapi, harus  diperhatikan bahawa sebuah  ilmu itu bukan saja merujuk kepada caranya  sampai pada manusia, tapi  juga merujuk kepada mauduk (objek/bahan yang  disampaikan). Jadi, di sini, bukan saja tingkat ilham, tapi juga tingkat objek yang dikaji oleh ilmu tersebut. Persoalan tentang adakah objek tersebut merujuk pada alam rendah, atau alam sederhana, atau alam tinggi, itu semua adalah bergantung pada tingkat alam. Sebab itu, dalam buku The Classification of Knowledge in Islam itu ada tiga pengelasan, iaitu berasaskan ontologi (berhubung dengan martabat maujud yang dikaji), kaedah, dan etika. Jadi, hakikatnya, martabat yang tertinggi adalah apabila Tuhan menjadi objek kajian. Disebut bahawa ilmu hudhuri itu adalah bernuasakan kata “hadir.” Maknanya, pengalaman peribadi dalam kehadiran Tuhan. Namun persoalannya, apakah pengalaman peribadi ini dapat diluaskan sebagai sebuah ilmu universal, tidak hanya untuk peribadi saja? Ya, memang!  Ilham itu berdasarkan kepada  ajaran al-Quran, dan hadith-hadith, yang  memang dengann jelas menunjukkan  ilham itu adalah sebuah fenomena  universal. Maknanya, yang berpeluang  untuk mengalami itu bukan hanya  muslim, tapi juga seluruh anak Adam.  Walau bagaimanapun, kekerapan  penerimaannya adalah bergantung kepada  pengalaman keruhaniannya, dan  juga tahap intelektualnya, serta sukatan  ilmunya. Islam percaya bahawa  pengalaman ilham ini boleh disuburkan,  atau dikerapkan, melalui sebuah  cara hidup yang dianjurkan dalam keruhanian  Islam. Jadi, kita boleh  menyemarakkan pengalaman ilham ini, dan ternyata  ilmu ini adalah  universal. Mithalnya, kita tahu bahawa dalam sejarah sains moden terdapat saintis bukan Muslim yang menemui ilmu baru dari ilham. Maknanya, ada alam ideal yang terbuka pada semua manusia. Terbukti, bahawa Tuhan tidak bataskan ilham ini pada Muslim saja. Kalau berbalik pada ilmu hudhuri itu, memang dari tingkat tertinggi, iaitu wahyu, adalah tidak khusus. Wahyu hanya untuk para Nabi saja. Namun, pada tingkat yang lebih bawah — ilmu atau hikmah yang berdasarkan kepada pengalaman keruhanian, serta pencapaian intelektual — ini terbuka, dan boleh diterima oleh bukan Muslim. Tapi, persoalannya, bagaimana kita dapat menerangkan bahawa sesuatu ilmu dapat juga diperoleh bukan hanya melalui pancaindera dan akal? Tentu sekali  mereka yang menerima ilmu  di luar pancaindera dan akal ini dapat  mengetahui. Bahkan, kita juga  dapat mengesahkan dakwaan tersebut dengan  menguji kebenaran ilmu itu — sama  ada berdasarkan logik, atau sebarang  kaedah yang terima dalam epistemologi.  Tapi, prinsipnya tetap sama,  iaitu apa saja ilmu yang dihebahkan, oleh  sesiapa saja, maka kita boleh  buat pengesahan. Ini seperti juga ilmu  empirikal. Jika ada seorang  saintis menemui sebatian, atau formula,  maka kita akhirnya boleh uji  penemuan tersebut. Begitu juga  dengan ilmu  hudhuri. Tapi, harus diingat, hanya mereka yang  berkelayakan saja boleh  menguji ilmu-ilmu tersebut. Tidak perlu kita  takut pada kata “kelayakan”  ini. Sebab, untuk penemuan ilmu empirikal,  memang terdapat ramai yang  dapat mengesahkannya. Sebaliknya, ilmu yang  berdasarkan pengalaman kerohanian,  barangkali adalah lebih sedikit.  Sebab, kelayakan ini adalah sesuatu  yang normal, sekalipun pada ilmu  empirikal. Misalnya kalau kajian tentang  bunyian, sudah mereka yang  pekak tidak boleh mengambil bahagian. Kalau  kita nak buat kajian  tentang warna, sudah tentu mereka yang buta tidak  boleh ambil bahagian.  Jadi, ada kelayakan untuk mereka yang mahu membuat  pengesahan ilmu  ini. Demikian juga  al-Quran mendakwa bahawa solat  itu dapat mencegah kemungkaran. Itu  dakwaan al-Quran. Tapi, bagaimana  untuk kita mengesahkannya? Maka, kita  kumpul ambil data dari mereka  yang telah melakukan solat. Namun kita  perhatikan tetap mereka yang  solat juga melakukan kemungkaran. Maka,  kita perlu semak pula apakah  solat itu telah dilakukan dengan  syarat-syaratnya, dengan kehadhiran  rohaninya, dengan sepenuh hatinya.  Jadi jelas, prinsipnya tetap sama  untuk ilmu hushuli mahupun ilmu  hudhuri. Hanya jumlah individu yang  melibatkan diri dalam membuat  pengesahan saja yang terbatas. Jadi, nampaknya ilmu wahyu boleh disahkan melalui data-data emperikal? Ilmu wahyu  hanya boleh disahkan pada  peringkat rasional. Kita himbau balik,  al-Quran yang turun pada kurun  ke-7, itu membentangkan beberapa  fenomena alam, dan hari ini kita sudah  saksikan pengesahan tersebut  melalui sains. Pada kurun ke-7 itu, memang  tidak ada yang mampu untuk  mengesahkan. Mereka terima saja ayat tersebut  atas nama keimanan.  Urusan pengesahan kemudian. Atau, mungkinkah kita juga boleh katakan bahawa ilmu hudhuri juga adalah sebuah rasional yang tidak terungkap? Sebenarnya,  soalan ini adalah menyentuh  mengenai peranan bahasa dalam mengungkapkan  kebenaran. Sebab, bahasa  ada batasannya dalam mengungkapkan kebenaran —  saatnya bersangkutan  dengan fenomena yang dikaji. Ilmu hushuli adalah  mengkaji fenomena yang  fizikal. Jadi, bahasa lebih mampu untuk  mengungkapkan kebenaran alam  kerana itu juga adalah pengalaman bahasa  kita seharian (alam fizikal).  Sementara, ilmu hudhuri pula merujuk  kepada keruhanian. Jadi, bila kita  mahu mengungkapkan realiti  kerohanian, maka penggunaan bahasa seharian  memang ada batasannya.  Sebab itu, ada bahasa tanda. Ini semacam juga  al-Quran, jika mahu  menceritakan mengenai alam keruhanian, disampaikan  dalam bahasa  perumpamaan… masalu, masalu, masalu. Tapi, ada persoalan menarik hubungan antara ilmu hudhuri dengan kosmologi. Dikatakan, soal mikrokosmos ini mendapat sorotan besar dari Saidina Ali Abi Talib, terutamanya saat disemak dari buku kumpulan pemikirannya, Nahjul Balaghah. Apakah ini benar? Mikrokosmos itu  adalah prinsip penting  yang digunakan dalam banyak ilmu, termasuklah  dalam ilmu kosmologi,  dalam ilmu psikologi, dalam ilmu sains politik,  dalam ilmu kimia, malah  betapa banyaknya lagi ranting-ranting ilmu yang  menerapkan prinsip mikrokosmos  dalam sejarah ilmu Islam. Sebagai  contoh, persoalan hikmah itu sebenarnya  sangat dekat dengan persoalan  mikrokosmos. Ini juga adalah antara ilmu  hudhuri sepeti yang kita  bicarakan itu. Dalam sejarah, idea alam as-Saghir  itu ditemui oleh  Saidina Ali Abi Talib, yang mendapat idea itu  menerusi himpunan data  wahyu, serta kemudian menggunakan akal kullinya,  atau kuasa inteleknya,  atau kecerahan sukmanya, untuk menafsirkan data-data  tersebut. Itu  memang sumbangan intelektual terbesarnya. Kita boleh  memahami  hal ini kerana banyak ayat al-Quran yang mengungkapkan  mengenai penciptaan  manusia. Memang, dalam sesetengah ayat, hanya  menyentuh sebahagian unsur-unsur  manusia saja. Tapi, dalam ayat-ayat  lain, turut disentuh unsur-unsur  yang lain pula. Justeru, kalau kita  mahu mendapat gambaran menyeluruh  tentang manusia, maka kita kena  kumpulkan semua ayat yang berkaitan  dengan penciptaan manusia, sebelum  melakukan sebuah “renungan akal.”  Lalu, pada kesimpulannya, kita akan  berkata, “setiap hal yang ada  di luar diri kita, maka sebenarnya turut  ada di dalam diri kita.”  Itulah idea mikrokosmos, iaitu alam as-Saghir,  atau alam kecil. Jadi,  terdapat keselarian antara dua semesta: semesta  luar diri kita dengan  semesta dalam diri kita, iaitu one to one  correspondence antara  kedua semesta tersebut. Hal inilah yang menarik minat kalangan saintis Barat untuk dikembangkan dalam penyelidikan mereka. Sebab itu, dalam pengertian inilah, Ikhwan as-Safa berkata, “Kalau kita mahu mengetahui hakikat alam ini, tidak perlulah kita menjelajah ke angkasa, cukup hanya pergi ke alam diri kita saja.” Kerana, sebenarnya diri kita ini juga adalah satu universe, atau satu semesta. Ini juga sebenarnya pesan al-Quran apabila Tuhan memanifestasikan tanda-tandanya bukan saja dalam makrokosmos, tapi juga dalam mikrokosmos. Lantaran dengan adanya kesejajaran antara makrokosmos dan mikrokosmos ini, maka apakah kerana itu Islam turut menekankan mengenai tazkiyatun nafs, sebagai satu kaedah untuk mendekatkan diri pada Tuhan? Dan, apakah tazkiyatun nafs ini dapat dirasionalkan? Sebelum itu,  kita harus melalui proses-proses  pembersihan jiwa, atau tazkiyatun  nafs ini dahulu. Perlu diingat,  tazkiyatun nafs ini bukan  proses sembarangan, bukan proses yang  tidak berperaturan, dan bukan  proses yang tidak berprinsip. Malahan,  tazkiyatun nafs ini  juga adalah satu sains dan satu seni. Satu sains,  sebab terdapat  prinsip yang perlu kita faham tentang jiwa iaitu; apa  itu jiwa, apa itu  realiti jiwa, apa itu juzuk jiwa, apa itu komponen  jiwa, dan  lain-lain. Jadi, bila kita mahu melakukan tazkiyatun nafs, maka   kita perlu tahu apa itu nafs. Dalam konsep manusia, nafs  itu adalah salah-satu komponen manusia. Kemudian, perlu dirungkai  persoalan  lain, tentang hubungan nafs  dengan akal, dengan qalb,  dengan roh — dan, semua ini sebenarnya  adalah sebahagian dari sains  yang kita perlu belajar kalau benar-benar  mahu melakukan tazkiyatun  nafs. Satu seni pula, sebab ada tahap praktikal, dan inilah seni yang kita warisi dari pada Nabi, yang diturunkan pada sahabat, lalu pada tabiin, dan sebagainya. Persoalannya dewasa ini, adakah kita mewarisi amalan ini dari ulama-ulama kita, atau dari intelektual-intelektual kita, ataupun secebis saja? Jadi, untuk menjernihkan hal ini, maka kita perlu mengenal siapa pakar dalam ilmu tazkiyatun nafs ini. Dalam sejarah, ulama yang ada kepakaran dalam bidang ini adalah ulama dari kalangan tasawuf atau sufi, sebab ini memang keahliannya. Bukan ulama fekah. Tidak hairanlah, ulama tasawuf memang sering membicarakan tentang tazkiyatun nafs, supaya mereka lebih dekat dengan Tuhan. Menyentuh mengenai sufi, atau tasawuf ini, apakah bezanya dengan irfan, yang begitu dekat dengan tradisi Iran? Itu ada persamaan dan perbezaaan. Sebenarnya, irfan ini merujuk kepada satu bentuk ilmu, atau suatu pengalaman manusia yang aspek kerohanian dan intelektual itu terjalin dalam satu kesatuan yang indah. Justeru, irfan ini kita harus bezakan dengan aliran kerohanian lain yang tidak menekankan aspek keintelektualan, iaitu tentang peranan akal dalam pengalaman kerohanian. Jadi, adakah itu bermakna dimensi intelektual tidak ada dalam tasawuf atau sufi? Bukan. Irfan itu juga satu bentuk tasawuf. Kalau kita ambil tasawuf sebagai satu genus, maka irfan itu adalah salah satu spesis darinya. Maknanya, irfan itu juga adalah dari aliran tasawuf yang objektifnya untuk membersehkan jiwa dan mendekatkan diri pada Tuhan. Soal bagaimana cara mencapainya, itu ada perbezaan pendekatan. Sebab itu, ada tiga asas dalam hubungan manusia dengan Tuhan. Ini adalah hal yang lazim dalam tasawuf, iaitu makhafah, mahabbah, makrifah. Makhafah iaitu berdasarkan pada rasa takut. Jadi, sebilangan manusia, mereka lebih menekankan dimensi takut, untuk mendekatkan diri pada Tuhan. Kedua, mahabbah ini pula berdasarkan pada cinta, iaitu kita lakukan sesuatu kerana cinta, dan tidak memikirkan ganjaran. Ketiga ialah makrifah, yang berdasarkan pada ilmu, dengan kita melaksanakan sesuatu dengan kefahaman dan keyakinan. Persoalan terakhir, kita tahu, Muslim dewasa ini bergelut dengan pelbagai persoalan nyata, sama ada dalam aspek fizik mahupun metafizik, atau aspek semesta nyata (kehidupan seharian) mahupun semesta jiwa (kerohanian). Apakah ini menunjukkan Muslim sedang berdepan dengan masalah epistemologi? Dari segi  teori, Muslim tidak mempunyai  masalah dalam persoalan epistemologi.  Kita mewarisi tradisi epistemologi  yang lengkap, yang serba mencakupi  di mana pada teorinya mencukupi untuk  menangani persoalan-persoalan  semasa. Ini dari segi teori. Namun, dari  segi realiti, tidak begitu.  Sebab, sebahagian besar tradisi epistemologi  Islam itu tidak  dibangkitkan. Epistemologi Islam hanya wujud dan hidup  dalam teks  semata, tidak dalam wujud dan hidup dalam konteks kita. Itulah   masalahnya. Maka, apa yang patut kita lakukan? Yang patut kita lakukan ialah, seluruh ajaran Islam tentang epistemologi harus ketengahkan kembali pada khalayak. Kita mesti menanam di sanubari masyarakat tentang kepentingan epistemologi Islam ini. Tentunya, dengan langkah ini, kita akan menghadapi banyak pertanyaan, juga kritikan, barangkali juga cercaan. Walau apapun, kita harus jelaskan dengan menggunakan bahasa terkini, dengan bidalan terkini, dengan ungkapan terkini, yang mungkin dengan kekiniaan ini akan membantu khalayak untuk lebih memahami mengenai epsitemologi Islam ini. Aqil Fithri      Petikan artikel : Harakahdaily. | 
Rabu, April 21, 2010
Osman Bakar : Bangkitkan Kembali Epistemologi Islam.
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
 
 
Tiada ulasan:
Catat Ulasan